Borobudur

Het boeddhistische monument Borobudur op Java

De Borobudur ligt tussen de steden Magelang en Yogyakarta op de vruchtbare vlakte van Kedu op Java. Vlakbij de Borobudur liggen nog twee boeddhistische tempels, candi Pawon (candi = tempel) en candi Mendut. De Borobudur is het grootste boeddhistische monument ter wereld. De tempel is fraai gelegen in een sprookjesachtig landschap tegen de achtergrond van bergen. De omgeving leent zich uitstekend voor het maken van een fietstocht langs de kleine kampungs (dorpjes) of een tocht met paard en wagen (andong). U kunt het beste de Borobudur zo vroeg mogelijk bezoeken. Het is dan nog lekker rustig en de zonsopgang is werkelijk adembenemend! U zult een bezoek aan de Borobudur niet snel vergeten na uw rondreis Java.

 

 

Borobudur tempel Indonesië

De Borobudur is een weergave van de kosmos en bestaat uit verscheidene sferen. De Borobudur bestaat uit een stenen heuvel van terrassen met honderden Boeddha’s. Het bouwwerk heeft geen dak of binnenruimte en bestaat uit stenen die gestapeld zijn zonder mortel. Bij een rondgang langs de gaanderijen zijn tallozen reliëfs met het leven van Boeddha en Jataka verhalen. Jataka verhalen zijn verhalen uit de vorige levens van Boeddha. Dit is de staat van een Boddhisatva, de op een na laatste fase voor het pad van verlichting.

 

De Borobudur heeft 1460 gebeeldhouwde muurvlakken en fraai decoratief reliëfwerk. De hoogte van de tempel is 33,5 meter en de basis is 123 meter in lengte. De tempel was oorspronkelijk 42 meter hoog, maar door langdurige binnendringend regenwater is het binnenste van de heuvel verzakt. Er bevindt zich onderaan de tempel een verborgen voet met nog meer reliëfs, deze zijn in 1885 ontdekt door J.W. IJzerman. Vanwege de verzakking zijn deze reliëfs gefotografeerd en door een beschermende muur aan het zicht onttrokken. Op de zuidwestelijke hoek is een deel van de verborgen voet onbedekt gelaten voor bezoekers. De start van de bouw van de Borobudur is omstreeks 760 en de voltooiing omstreeks in 830 in opdracht van een Sailendra vorst. De exacte startdatum van bouwactiviteit is moeilijk vast te stellen. Er zijn meerdere architecten betrokken geweest bij de bouw en binnen een tijdspan van vijftig jaar is het ontwerp wel vier maal gewijzigd.

 

De Borobudur is opgebouwd uit zes vierkante terrassen die naar boven toe steeds kleiner worden. Het onderste terras is het breedst. De opeenvolgende terrassen zijn versierd op de binnen- en buitenmuren met reliëfs. Het bovenste deel heeft drie ronde terrassen met in totaal 72 klokvormige, holle stupa’s die ieder een boeddhafiguur bevatten. De open terrassen met weidse uitzichten geven een bevrijdend gevoel van ruimte. De topmarkering is in de vorm van een grote stupa van 8 meter hoog, deze staat symbool voor het Nirwana. De hoogste staat van verlichting. De Borobudur heeft ooit 504 Boeddhabeelden gehad. Niet alleen de stupa's hebben Boeddhabeelden, ook in open nissen op de terrassen staan Boeddha's. Aan de hand van de handgebaren, zogenaamde mudra's, kunt u herleiden met welke Boeddha u heeft te maken.

 

Prachtige video van de Borobudur vanuit de lucht.

 

De terrassen met stoepa’s kunt u via vier ingangen bereiken. De toegangen hebben een poort met een kala-motief, een monsterkop die demonen af moet weren. De hoofdingang is echter aan de oostzijde, als u hieruit steeds links afbuigt en het terras volgt, ziet u de reliëfs in chronologische volgorde. De reliëfs geven het levensverhaal van prins Siddhartha Gautama weer, oftewel Boeddha. Het verhaal begint als de moeder van Boeddha droomde over een witte olifant, hierdoor wist zij dat zij zwanger was. Na tien maanden zwangerschap werd prins Siddhartha Gautama geboren. De prins groeide op in de beschermde omgeving van het paleis in zijn eerste 29 levensjaren. Prins Siddhartha trouwde, kreeg een kind en zou het koninkrijk erven. Na 29 jaar was hij nieuwsgierig naar het leven buiten de paleismuren. 's Avonds glipte hij samen met zijn bediende de stad in. De prins kwam een oude man tegen, een zieke man en een dode man. De prins was erg geschrokken en vroeg zijn bediende om uitleg. Zijn bediende vertelde dat iedereen oud werd, ziek kon worden en doodging. De prins zag ook een monnik voorbij lopen, die eenvoudig leefde. Niet lang daarna verliet de prins zijn veilige omgeving om ook als monnik te leven. Hij zocht een oplossing voor het lijden van de mens en begon een periode van zelfkastijding. Na zes jaar kwam hij erachter dat dit niet de wijze was om het Nirwana, oftewel verlichting, te bereiken. Vervolgens ging hij onder een bodhiboom zitten mediteren. Na 49 dagen bereikte hij verlichting en vanaf die tijd was Siddharta Gautama Boeddha. Boeddha ging anderen zijn leer onderwijzen en zijn bevindingen werden opgeschreven in de Pali-canon en mondeling doorverteld.

 

Er wordt nog steeds onderzoek gedaan naar de reliëfs, welke verhalen zij uitbeelden en wat er precies wordt afgebeeld. Ze geven een goed beeld weer over het leven in de 9e eeuw. Er zijn veel dierfiguren, schepen, planten, voedsel en mensfiguren. Er is echter een nadeel van het tentoonstellen van de reliëfs. De blootstelling aan zon en regen zorgen ervoor dat de reliëfs aangetast worden door (korst)mossen en algen en vulkanische as. De Middenjavaanse hofhouding ging ten gronde in 925 en de Borobudur raakte in verval. Na 1850 werd het oerwoud gekapt en langzaam werd de Borobudur weer blootgelegd. Deze eeuwenlange bescherming hielp de Borobudur zijn schoonheid te behouden.

 

De Borobudur heeft nog steeds geheimen, men is er nog steeds niet uit of de Borobudur een tempel is. Andere boeddhistische bouwwerken hebben kamers om beelden te herbergen en hier werden offers geplaatst. De Borobudur verschilt qua ontwerp. Het is zowel een berg, een stoepa en een mandala. De verering van bergen was op Java belangrijk en zij werden gezien als religieuze symbolen. Hier verbleven de goden en andere belangrijke tempels op Java zijn ook in hooggelegen plaatsen gebouwd. Zij belichamen de heilige berg Sumeru waar machtige geestelijke krachten rondwaren.

 

 

De Borobudur heeft een centrale stoepa omringd door 72 kleinere stoepa’s. Een stoepa staat symbool tussen de hemel, aarde en de onderwereld. In de stupa’s werden as en relieken bewaard en de vorm is ontstaan van het Boeddhisme in India. Er wordt ernstig getwijfeld of de hoofdstoepa ooit een reliek bevat heeft. Er zijn enkele voorwerpen gevonden, maar deze waren nauwelijks van waarde. De plattegrond van de Borobudur lijkt op een mandala, maar er kan niet bewezen worden of het monument ooit als mandala is gebruikt. Zoals u ziet heeft de Borobudur nog vele geheimen, maar een bezoek aan dit monument is zeker de moeite waard.

 

Borobudur tempel Mendut

De tempel (candi) Mendut ligt in het dorpje Mendut en ligt drie kilometer van de Borobudur. Het is een boeddhistisch bouwwerk en heeft drie Boeddhabeelden binnenin de tempel. De beelden zijn het grootst en best bewaard van Java. De middelste Boeddha houdt zijn handen in de dharmacakra mudra, oftewel het draaien van het rad der wet. De centrale stupa is 26 meter hoog en is versierd met mooie reliëfs waar aspara’s (hemelnimfen) en verhalen uit de Jataka (dierenverhalen en verhalen over vorige levens van Boeddha) zijn afgebeeld.

 

Borobudur tempel Pawon

De tempel (candi) Pawon is veel kleiner dan Candi Mendut, maar heeft een vergelijkbare stijl en decoratie als Mendut. Candi Pawon of Brajanalan is gebouwd eind 8ste eeuw. De binnenkamer heeft geen beeld meer. Het is een boeddhistisch bouwwerk en er wordt geloofd dat deze tempel gebouwd is ter verering van de Kuwera, de boeddhistisch god van fortuin. Overal zijn kalpataru (wensbomen) afgebeeld, dat zijn bomen behangen met juwelen. Er is een theorie dat Pawon afkomstig is van het Javaanse woord voor as (awu) en dat het een crematietempel was. Echter is hiervoor nooit overtuigend bewijs geleverd.

 

Een bezoek aan de Borobudur mag eigenlijk niet aan uw rondreis Java ontbreken.

 

Tijdens deze reizen reist u naar de Borobudur
Indonesie-java-mannen-jogyakarta(9)
Java

Rondreis Java: De hoogtepunten van Java

West-Java: Jakarta - Bogor - Bandung. Treinreis overdag naar Jogyakarta. Centraal-Java: Borobudur - Jogyakarta. Treinreis overdag oostwaarts. Oost-Java Bromo-vulkaan - Kalibaru. Bali: locatie op Bali ter keuze. 

 

Java582-Borobudur(9)
Java

Bouwsteen West Java uitgebreid

West- en Centraal-Java

 

Aankomst Jakarta - naar Bogor - het koloniale Bandung - langs rijstterrassen naar Pangandaran, zuidkust -verblijf bij de Borobudur - de levendige sultansstad Jogyakarta.

 

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.