Bandung

De stad Bandung ligt 140 kilometer ten zuidoosten van Jakarta en is omgeven door vulkanische bergen. In het noorden kenmerkt de Tangkuban Perahu vulkaan (omgekeerde boot) het landschap. Bandung ligt middenin het prachtige Priangan hoogland. Op de hellingen rondom Bandung worden rijst, thee, rubber, koffie en kina verbouwd. Tegenwoordig is Bandung de derde grote stad van Indonesië, na Jakarta en Surabaya. Het is tevens de hoofdstad van de provincie West-Java. Vanwege jeansstraat, het koele klimaat en de nieuwe tolweg is Bandung een populaire weekendtrip voor Jakartanen. Bandung is een hele leuke stad om te verblijven tijdens een rondreis Java.

 

Bezienswaardigheden Bandung 

Jalan Braga is de bekendste straat van Bandung en ligt in het centrum van de stad. Hij loopt van het noorden naar het zuiden. Jl. Braga is aangelegd in de jaren twintig en wordt omzoomd aan beide zijde door gebouwen in art-deco bouwstijl. Ooit was het de belangrijkste winkelpromenade van Java. Her en der staat er nieuwbouw, maar het geeft door zijn oude gebouwen een tijdsbeeld weer van weleer.

 

Een bezoek aan het beroemde theehuis Dago waar u een mooi uitzicht heeft over de stad is de moeite waard. Het theehuis ligt in de wijk Dago. Het oorspronkelijke theehuis is gebouwd in 1910. Hier werd koffie en thee gedronken door heren en dames uit de Nederlands-Indische tijd. Volgens de inwoners spookt het er nog steeds en zijn er geesten en stemmen uit het verleden te horen. Het oorspronkelijke theehuis heeft plaatsgemaakt voor een openluchttheater waar culturele voorstellingen worden gegeven.

 

Hier volgt een lijstje van zes kenmerkende gebouwen in Bandung door Nederlandse architecten ontworpen. Bandung heeft meer gebouwen in art-decostijl. Deze gebouwen zijn ontworpen door architecten zoals C.P. Wolff Schoemaker, A.F. Aalbers, J. Gerber en H.M Pont. Bijvoorbeeld Villa Isola in 1933 dat ontworpen is door Schoemaker, Hotel Preanger in 1929 door Schoemaker, Gedung Merdeka in 1926 door Schoemaker, hotel Savoy Homann dat kenmerken van een stoomschip heeft en ontworpen is in 1939 door A.F. Aalbers en Gedung Saté ontworpen in 1917 door J. Gerber in Indo-Europese architectuur. Vanwege de piek op het dak kreeg het in de volksmond de naam saté gebouw (gedung saté). De Technische Hogeschool ontworpen door H. Maclaine Pont met veel boogspanten en traditioneel dak afgeleid van de daken uit Sumatra. Architect H.M. Pont gaf veel aandacht aan ventilatie en lichtinval.

 

U kunt een wandeltocht maken door Bandung en de belangrijkste gebouwen zien langs de wandelroute. De tocht begint bij Hotel Preanger aan de Jl. Asia Afrika. Het gebouw heeft horizontale lijnen met een opvallende toren. Hotel Savoy Homann ligt ook op de route. Het gebouw heeft de vloeiende lijnen van een passagiersschip. Op de wandeltocht kunt u een poppenmaker aan het werk zien. U passeert een groot plein (alun-alun), waar de moskee gevestigd is. Wanneer u over een voetgangersbrug de Jl. Asia Afrika loopt, ziet u aan weerszijde allemaal historische panden. Het hoofdpostkantoor is ontworpen door J. van Gendt. Andere karakteristieke panden aan deze weg zijn het voormalige gebouw van de Escompto maatschappij, verzekeringsgebouwen en bankgebouwen. Tegenwoordig vervullen zij ook een financiële of een kantoorfunctie. Een belangrijk gebouw aan Jl. Asia Afrika is Gedung Merdeka. In dit gebouw bevindt zich een conferentiezaal, een bibliotheek en een museum. U loopt nu Jl. Braga in, deze straat is een kilometer lang en was vroeger de belangrijkste winkelstraat. Tegenwoordig staan veel gebouwen leeg, maar de gemeente probeert de straat weer op te knappen. Dit is in het noordelijke deel goed gelukt. Wanneer u het spoor oversteekt, komt u in het noordelijk gedeelte van de stad, hier waren vroeger veel koloniale overheidsgebouwen die tegenwoordig eenzelfde functie vervullen. In dit deel bevinden zich ook diverse kerkgebouwen zoals de Bethelkerk en de Santo Petrus kathedraal. Aan de Jl. Sumatra bevindt het voormalige militaire stadsdeel van Bandung en veel schoolgebouwen.

 

Een fietstocht door de koloniale wijk van Noord- Bandung is een aanrader. Deze fietstocht kunt u maken door de rustige straten van Bandung. U begint bij Gedung Saté en eindigt de fietstocht bij het geologisch museum. De tocht duurt 2,5 à 3 uur. Het is een ervaring om onderweg ergens te eten of drinken bij een warung (eetstalletje) en contact is snel gemaakt. U rijdt de tocht in eigen tempo en ervaart de sfeer van het koloniale verleden.

 

U kunt een bezoek brengen aan kopi aroma(kopi =koffie), een koffiefabriekje met een gebouw en machines die nog afstammen uit de koloniale tijd. Het heeft een klein museum en winkeltje en overal verspreidt zich een heerlijke aroma van koffie. Het koffiebranden gebeurt alleen in de ochtend

 

Verder kunt u Angklungschool Pak Udjo bezoeken waar kinderen op een angklung spelen, dit is een muziekinstrument gemaakt van bamboe in allerlei lengtes geplaatst in een frame. Bij het aanraken van de bamboekokers komt er een typische klank vanaf. De school geeft dansuitvoeringen en muziek ten gehore uitgevoerd. De jongste kinderen zijn erg gedreven in hun uitvoering. De school heeft ook een winkel waarmee u bij een aankoop de school ondersteunt. Het is zeker een bezoekje waard. Pak Udjo zorgt met zijn Angklungschool dat de Javaanse muziek en dans wordt voortgezet onder een jonge generatie.

 

Het post- en giromuseum heeft een collectie aan postzegels uit 178 landen. De meerderheid van zegels stammen uit de koloniale tijd. De oudste postzegel stamt uit 1864 met een portret van Koning Willem III. Het museum tentoonstelt ook de eerste postzegels van de republiek Indonesië.

 

Het geologisch museumis interactief en heeft goed gedocumenteerde informatieborden. Het museum is in drieën gedeeld. De driedeling betreft geologie, geschiedenis van fossielen en grondwinning.

 

Omgeving van Bandung 

Een andere bezienswaardigheid in Bandung is een bezoek aan de theefabriek Gunung Masen de bijhorende theeplantages bij de Puncak pas. U kunt een wandeling maken over de theeplantages, waarbij u tegen een kleine vergoeding een foto kunt maken van de theepluksters. In de fabriek kunt u het gehele productieproces aanschouwen van het drogen tot inpakken van de thee. Hierna drinkt u uw kopje thee met een andere blik.

 

 

Bandung vulkaan

De Tangkuban Perahu vulkaan is een van de vulkanen die bereikbaar is met de auto. Vanwege de goede wegligging is het erg druk bij de krater. Tangkuban Perahu betekent omgekeerde prauw. De vulkaan ligt 30 kilometer ten noorden van Bandung en ligt bij de plaats Lembang. Het is een actieve vulkaan, de laatste uitbarsting was in 1983. Een aantal jaren geleden rommelde de Tangkuban Perahu weer en werd gesloten voor publiek. De Tangkuban Perahu is 2084 meter hoog. U kunt een wandeling maken tot de kraterrand of per wagentje. Vanaf een uitkijkpost heeft u een fantastisch uitzicht op de krater. De weg naar de Tangkuban Perahu voert langs prachtige dennenbossen via een kronkelweg.

 

U kunt ook een bezoek brengen aande hete bronnen van Ciater. De reis naar deze bronnen gaat via een weg waar theeplantages en een boeiend landschap uw gezichtsveld passeert. Zoals de naam doet vermoeden, liggen deze bronnen bij de plaats Ciater, op de hellingen van de vulkaan Tangkuban Perahu.De natuurlijke hete bronnen zijn gevuld met zwavelhoudend water en mineralen zoals calcium en magnesium. Het dompelen in deze baden is goed voor de huid, vanwege de geneeskrachtige werking. De omgeving rondom deze bronnen is mooi en er zijn diverse watervallen met stromend heet water.

 

Kawah putih (witte krater) is de krater van de niet actieve vulkaan Patuha en ligt 50 kilometer ten zuiden van Bandung. De vulkaan is toegankelijk voor publiek en door een chemische reactie hebben de afzettingen een specifieke witte kleur. 

 

Bandung airport

Er gaan vanaf Bandung airport internationale vluchten naar Singapore en Kuala Lumpur. Dit vliegveld heeft verder nationale vluchten met Medan, Surabaya, Yogyakarta en Denpasar. 

 

Bandung geschiedenis 

Bandung is begonnen als een kleine Nederlandse buitenpost in de 17e eeuw, waar de VOC koffieplantages oprichtte in het vruchtbare gebied. Toentertijd was het gebied een ondoordringbaar woud en had nauwelijks inwoners. Met de aanleg van de grote postweg tussen 1808 en 1810 werd Bandung een stopplaats waar paarden werden gewisseld.

 

In 1825 was Bandung een inheems dorp met een regentwoning, stadsplein en een moskee. In de tweede helft van de 19e eeuw veranderde de situatie. Er werden particulieren cultuurondernemingen toegelaten in het gebied en monopolies die eerst in handen waren van de Nederlandse Handel-Maatschappij werden opgeheven. Er vond een verschuiving plaats, thee werd het belangrijkste handelsgewas, dit kwam vanwege nieuwe theesoorten en verbeterde productietechnieken. In 1873 waren drie families zo succesvol dat ze zestig procent van de theeproductie in handen hadden.

 

In 1884 was de eerste spoorlijn Batavia (Jakarta) Bandung compleet, dit resulteerde dat Bandung ontsloten werd en kon uitgroeien. De winsten uit de thee zorgden voor een economische stimulans en resulteerden in de oprichting van allerlei bedrijven, financiële instellingen, restaurants en hotels. De bevolking groeide mee omdat de bedrijven nieuw personeel aantrokken.

 

In 1920 begon de gouden eeuw van Bandung. Belangrijke architecten uit Nederland werden aangetrokken om allerlei mooie bouwwerken in art-deco stijl te bouwen. Het gebied rondom de postweg en het huidige Jalan Braga werden een belangrijk winkel- en toeristengebied met grote boulevards en modehuizen.

Bandung werd in de 20e eeuw het Parijs van Java genoemd. De stad had diverse luxe hotels, restaurants, cafés en modehuizen. Bandung oogsten veel bewondering voor zijn moderne architectuur en groene karakter. Het werd een belangrijke toeristische bestemming in Nederlands-Indië.

Een donkere periode in de geschiedenis van Bandung was ten tijde de Japanse bezetting. Bandung was het belangrijkste doelwit van het Japanse invasieleger. Toen op 8 maart 1942 Nederland capituleerde, werden vele Nederlanders krijgsgevangenen (25.000) genomen en burgers geïnterneerd (30.000). Na de tweede wereldoorlog ontstonden er grote spanningen toen Nederlanders terugkeerden naar Bandung.

 

Op 24 maart 1946 voerde het Indonesisch leger een actie uit onder de naam lautan api (zee van vuur) en vernietigden openbare gebouwen om de terugkeer van koloniale machthebbers te bemoeilijken. De rest van de onafhankelijkheidsstrijd was het in Bandung rustig.

 

Het huidige Bandung ontwikkelde zich tot de stad van onderwijs, dienstverlening en handel. De stad heeft vele universiteiten en hogescholen. Het is nog steeds de meest westerse stad van Indonesië, mede door alle moderne gebouwen die ooit door Nederlandse architecten zijn gebouwd. Het is een aanrader om Bandung te bezoeken tijdens een rondreis Java.

Tijdens deze rondreizen en bouwstenen reist u naar Bandung
Indonesie-java-mannen-jogyakarta(9)
Java

Rondreis Java: De hoogtepunten van Java

West-Java: Jakarta - Bogor - Bandung. Treinreis overdag naar Jogyakarta. Centraal-Java: Borobudur - Jogyakarta. Treinreis overdag oostwaarts. Oost-Java Bromo-vulkaan - Kalibaru. Bali: locatie op Bali ter keuze. 

 

Indonesie-Java-landschap-Overal(9)
Java

Rondreis Java: In contact met land en volk van West Java

West-Java: Jakarta - Bogor - Nagrak, onbekend Java - Bandung - Pangandaran, aan zuidkust - Baturaden, in de bergen. Centraal-Java: Wonosobo, Diëngplateau - Borobudur, logeren nabij de beroemde stoepa - Jogyakarta, sultansstad.

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.