Jakarta

Veel reizigers beginnen een rondreis Java in Jakarta (al is het soms maar een nacht). De hoofdstad van Java is een drukke metropool, maar heeft wel enkele interessante bezienswaardigheden. Veel luchtvaartmaatschappijen vliegen naar Jakarta, waardoor deze metropool vaak het startpunt is van uw rondreis Java. 

 

Jakarta bezienswaardigheden

 

Noord Jakarta

Ten noorden ligt de haven van Sunda Kelapa, deze ademt nog steeds de sfeer van weleer. De pinisi, de Buginese schoeners met twee masten, liggen hier voor anker en het laden en lossen van stukgoed gaat nog steeds via de loopplank. De haven is zeker een aanrader omdat het een beeld weergeeft van vroegere tijden.

Aan de kali besar (groot kanaal) dichtbij de haven bevindt zich een dubbele Hollandse klapbrug die in 2000 is gerestaureerd. De kali besar is een gracht met viezig water en aan beide zijden bebouwd met panden die grotendeels in verval zijn geraakt. Het oude centrum van Jakarta heet kota en aan Jalan Pakin bevindt zich een uitkijktoren die opgericht is in 1839 en vroeger fungeerde als uitkijkpost voor de havenmeester. De toren heette de Uytkijk. In het Indonesisch wordt de toren Menara Syahbandar genoemd. Aan de westkant van de kali besar ligt een oud magazijn van de VOC gebouwd in 1652 . Het magazijn herbergde vroeger peper, kruidnagelen, nootmuskaat, koffie, thee, koper, tin en balen Indiase stof. Voorheen was er een maritiem museum aan de Jalan Pasar Ikan no. 1 gevestigd, het museum heette Museum Bahari, maar is tegenwoordig gesloten. Achter het gesloten museum bevindt zich de vismarkt en dat is goed te ruiken.

 

Aan het Taman Fatahillah plein staat het voormalig stadhuis van Batavia. Het stadhuis werd gebouwd in 1707 en geopend in 1710. Het toont uiterlijk enige overeenkomsten met het Paleis op de Dam in Amsterdam. Hier bevond zich het administratief centrum van Nederlands-Indië. Het was verder verwijderd van de drukte van de haven en de markt. Het gebouw telt 37 kamers. De bedompte ruimtes onder het stadhuis fungeerden als gevangenis gedurende activiteiten van de Raad van Justitie die plaatsvonden in het stadhuis. Tegenwoordig is er een historisch museum, Museum Sejarah Jakarta, in gevestigd, maar de collectie is enigszins karig. Het toont meubels, kaarten en keramiek uit de VOC tijd. Op het binnenplein van dit museum bevinden zich enkele kanonnen en één ervan heet Si Jagur. Het is een Portugees kanon. Het volksgeloof rondom dit kanon is dat het voor fertiliteit zorgt. Vrouwen die graag zwanger willen worden raken dit kanon aan. Adres: Jalan Taman Fatahillah no.1 Kota Jakarta Barat.

 

Een ander museum om te bezoeken is het Wayang museum.Het ligt aan de westzijde van het Taman Fatahillah plein. Dit museum is gevestigd op de grondvesten van de oude Hollandsche kerk opgericht in 1640 door de VOC. Het heeft een grote collectie aan wajangpoppen uit allerlei streken van Indonesië, zoals wayang kulit gemaakt van runderleer en buffelhoorn en uit houtgesneden poppen wayang golek genaamd, diverse maskers en gamelaninstrumenten. Het is zeker de moeite waard. Adres: Jalan Pintu Besar Utara no. 27.

Aan de oostzijde van het Taman Fatahillah plein is een Museum voor Schone Kunsten gevestigd. Het heet Museum Seni Rupa dan Keramik. Het is opgericht in 1870. In het gebouw zetelde vroeger de Raad van Justitie ten tijde de Nederlandse periode. Onder de Japanse bezetting en gedurende de onafhankelijkheidsstrijd fungeerde het een militair onderkomen. In 1967 deed het dienst als stadhuis. Op 20 augustus 1976 werd het Museum Seni Rupa dan Keramikdoor Suharto geopend. Het toont een overzicht van schilderijen van Indonesische kunstenaars van 1880 tot heden. Enkele beroemde kunstenaars waarvan werk in het museum te zien zijn, onder andere van Raden Saleh in romantische stijl en Affandi in expressionistische stijl. Tevens toont het museum een collectie keramiek uit de 14e eeuw stammende uit de Majapahit periode. Er zijn ook wisselende exposities. Tenslotte ligt aan dit plein café Batavia, een restaurant dat een koloniale sfeer ademt, overal hangen mooie foto's. De menukaart is enigszins prijzig, maar zeker een aanrader.

 

Centraal Jakarta 

Monasis een acroniem voor Monumen Nasional en is een imposant bouwwerk dat een enorme Yoni en Linggam uitbeeld. Het symboliseert vrouwelijkheid en mannelijkheid en de eeuwigheid in harmonie. Het monument heeft als doel de Indonesische identiteit te versterken. Het ligt aan Medan Merdeka het voormalig koningsplein in het centrum van Jakarta. Het nationaal monument is opgericht door Sukarno. De bouw is begonnen in 1961 en was klaar in 1975 onder het bewind van Suharto. Het monument is ter nagedachtenis van de strijd van de onafhankelijkheid van Indonesië en zijn inwoners. De top van de obelisk, een reusachtige vlam, is bekleed met 35 kg goud. Het gebouw is bedekt met Italiaans marmer. 's Avonds is het monument mooi verlicht en geldt als een herkenningspunt voor de omgeving. U kunt met een lift naar boven, waar u een indrukwekkend panorama heeft van de stad. Een tip is om het monument vroeg te bezoeken en eerst met de lift naar boven te gaan.

 

Vlakbij Monas ligt Museum Nasional aan Jl. Medan Merdeka Barat Nr. 12. Dit museum is zeker een bezoek waard. Het geeft een overzicht van het cultureel erfgoed van Indonesië. De ontstaansgeschiedenis begon in 1778 toen de Nederlandse overheid een museum oprichtte onder de naam Bataviaasch Genootschap van Kunsten en Wetenschappen. Onder leiding van de Britse luitenant-gouverneur Sir Thomas Stamford Raffles werd de collectie ondergebracht in een ander gebouw en de naam veranderde in Literary society. Na het tussenbewind kwam de collectie weer onder controle van Nederlandse wetenschappers. In 1862 was het gebouw niet langer geschikt voor de omvangrijke collectie. Nederland nam een besluit en richtte een nieuw gebouw op aan het koningsplein, de huidige locatie. Het museum werd geopend voor publiek in 1868. Na de onafhankelijkheid veranderde de naam van het Bataviaasch Genootschap in 1950 in de huidige naam Lembaga Kebudayaan Indonesia (Instituut voor de Cultuur van Indonesië)

Museum Nasional heeft een grote collectie verdeeld over vier verdiepingen, waaronder beeldhouwkunst, bronzen, porselein, goud- en zilverwerk en etnografica. De ingang wordt gemarkeerd door een reusachtige olifant ooit geschonken door de Thaise koning Rama V. Het topstuk van de collectie is de ramayanaschaal. Deze schaal is een onderdeel van allerlei gouden voorwerpen uit de Wonoboyo-schat gevonden in 1990. Wonoboyo ligt in centraal Java en ca. 5 km ten noordoosten van candi (tempel) Prambanan. De goudschat dateert uit de tiende eeuw en heeft een totaal gewicht van 31,8 kilo. De schat bestaat uit allerlei lichaamssieraden, schalen en waterscheppen. De ramayanaschaal is versierd in repoussé met afbeeldingen uit scènes van het Ramayana, vooral van de roof van Sita door de demonenvorst Rawana. Er zijn dagelijks gratis rondleidingen in het Engels.

 

Ten nordoosten van Lapangan Merdeka aan Jl. Taman Wijaya Kusama ligt de Istiqlal Moskee opgericht in opdracht van Sukarno. Ontworpen in 1954 door Frederich Silabon, een christelijke architect uit Noord-Sumatra. De moskee werd geopend voor publiek in 1978. Istiqlal betekent onafhankelijkheid in het Arabisch. Het is één van de grootste moskeeën  in Zuidoost-Azië en geeft plek aan 120.000 personen verdeeld over vier niveaus. De koepel heeft een doorsnede van 45 meter en is van roestvrijstaal. De moskee is bedekt met marmeren tegels. Het interieur is eenvoudig.

Tegenover de moskee staat een katholieke kerk, de Gereja Katedral gebouwd in tussen 1891 en 1901 in neogotische stijl. De architect was Antonius Dijkmans. De oorspronkelijke naam was de kerk van Onze Lieve Vrouwe ten Hemelopneming. Tegenwoordig heet de katedraal Santa Maria Pelindung diangkat ke Surga. De Jakartanen noemen de kerk kortweg katedral.

In Jakarta zult u vele sporen tegenkomen van Hollandse architectuur uit de jaren 1920 en 1930, zoals Stasiun Jakartakota, Bank Indonesia en de wijk Menteng. Veel gebouwen uit de Nederlandse tijd zijn overgenomen door Indonesische instanties maar er is ook veel verwaarlozing van gebouwen, vooral in het oude deel van Jakarta, die eigenlijk op de monumentenlijst horen te staan. 

 

Erasmushuis Jakarta

 

Het Erasmushuis in Jakarta is een cultureel centrum van Nederland, waar tentoonstellingen en muziekvoorstellingen, films, boekpresentatie en lezingen gehouden worden. Adres: Jalan HR. Rasuna Said Kav. S-3, Jakarta 12950. De meeste evenementen die gegeven worden in het Erasmushuis zijn gratis toegankelijk.

 

Omgeving Jakarta

        

Ereveld Menteng Pulo en ereveld Ancol

Indonesië kent 7 erevelden voor slachtoffers gevallen tijdens de Japanse bezetting en de onafhankelijkheidstrijd. Twee van deze erevelden liggen in Jakarta. Op deze velden liggen burger- en militaire slachtoffers gevallen aan Nederlandse zijde. Er rusten hier mensen die de verschrikkingen van de interneringskampen van de Japanners niet hebben overleefd. Tevens liggen op deze velden militairen die gesneuveld zijn tijdens de politionele acties.

Het bekendste ereveld is Menteng Pulo. Het ereveld telt 4300 graven. Op het terrein bevindt zich een Simultaankerk. In de kerk bevindt zich een kruis gemaakt van materieel van de spoorweg uit Birma ter nagedachtenis aan de slachtoffers die gevallen zijn bij de aanleg van deze spoorweg en een Columbarium waar 750 urnen opgesteld staan van Nederlandse omgekomen krijgsgevangen in Japan. Adres: Taman Makam Kehormatan Belanda, Jalan Menteng Pulo Rt 03 Rw 012, Kelurahan Menteng Dalam, Tebet, Jakarta 12870.

Ereveld Ancolligt aan de kust van Jakarta (Tanjung Priok). Het heet ereveld der geëxecuteerden. Hier liggen 2000 slachtoffers, die de Japanse bezetter executeerden in toentertijd een mangrovebos. Manlijke en vrouwelijke slachtoffers werden omgebracht omdat zij deelname aan het Indisch verzet. Slachtoffers die hier rusten liggen veelal in anonieme graven. Adres: Taman Makam Kehormatan Belanda, Kompleks Taman Impian Jaya Ancol, Jalan Lodan Timur no. 7, Jakarta 14430

 

Taman Mini is een openluchtmuseum en opgericht door Siti Hartinah Suharto, de voormalige echtgenote van Suharto. Het park heet officieel Taman Mini Indonesia Indah, kortweg Taman Mini genoemd. Het werd geopend op 20 april 1975 door president Suharto. Het ligt 20 kilometer van het centrum van Jakarta. Het idee was om de gehele archipel te tonen in een  prestigieus park. Van elke provincie werd een traditioneel huis neergezet. Indonesië telt 27 provincies.

Het groots opgezette park is meer dan 150 hectare groot. In het midden van het park bevindt zich een meer met alle eilanden van Indonesië in miniformaat. Taman Mini is een plek waar stedelijke inwoners samenkomen. Er vinden muziekconcerten plaats. Er zijn verschillende plantentuinen aangelegd, er is een vogelpark en diverse museums over cultuur en technologie. Eén minpuntje: u moet per attractie betalen.

 

Jakarta winkelen

Voor een uitgebreide collectie aan batikstoffen kunt u terecht in Mall Pasar Raya in de wijk blok M in Jakarta. Andere grote winkelcentra om naar hartelust te winkelen zijn Mall Taman Anggrek, Plaza Indonesia, Plaza Semanggi, Plaza Senayan, Senayan City, Mall Blok M, Mall Pondok Indah 1 en 2. In deze winkelcentra bevinden zich allerlei koffietentjes, zoals kopi Luwak en Excelso en eetgelegenheden van Westers en Indonesisch eten, dit alles tegen schappelijke prijzen. Zoekt u echter bijzondere souvenirs, bezoek dan Jalan Surabaya in de wijk Menteng. Dit is een straat vol met antieke en nieuwerwetse hebbedingen, zoals olielampen, sirihstellen, oude grammofoons en telefoons, houtsnijwerk, bronzen en veel koperwerk dat u tegemoet glinstert van het poetsen.

 

Jakarta vervoer 

Becak, fietstaxi's, vindt u niet langer meer in Jakarta, wat wel rondrijdt in sommige wijken zijn bajaj's, een bajaj is een driewielig gemotoriseerd voertuig. Ze crossen door het verkeer heen en maken veel kabaal. Maakt u van tevoren een prijsafspraak als uw zenuwen het aandurven om door het drukke verkeer van Jakarta te slalommen. Een beter alternatief om u zich te verplaatsen in Jakarta is per taxi, wanneer uw geen beschikking heeft over uw chauffeur. Neem vooral taxi's van de Blue Bird Group, Silverbird of de witte Express taxi's. Kosten voor een taxirit zijn aanzienlijk lager dan bij ons en met de drie hierboven genoemde taximaatschappijen heeft u een grotere kans om de plaats van bestemming te bereiken. Andere taximaatschappijen zijn enigszins onbetrouwbaar, wanneer u de weg niet kent in Jakarta.

 

Vliegveld Jakarta 

Het internationaal en nationaal vliegveld Sukarno-Hatta ligt een uur rijden van het centrum van Jakarta. Het vliegveld heeft drie terminals. Terminal 1 is voor nationale vluchten, terminal 2 voor internationale vluchten en vluchten met Garuda Indonesia. Terminal 3 is splinternieuw en hier vertrekken en komen vluchten aan van Air Asia. Wanneer u geen transfer heeft, rijdt dan met een taxi van Silverbird naar uw bestemming. Bovenop de taxirit komen kosten voor de tolwegen. In totaal bent u ongeveer 20 tot 25 euro kwijt voor uw taxirit naar uw hotel. Wanneer u een vlucht moet halen, neem ruimschoots de tijd om met vervoer naar het vliegveld af te reizen. U moet rekening houden met verkeersopstoppingen onderweg.

 

Jakarta geschiedenis

Jakarta heette oorspronkelijk Sunda Kelapa, een havenplaats die gesitueerd was aan een eeuwenoude peperhandelsroute. De haven was belangrijk voor het Soedanese koninkrijk Pajaran en lag aan de riviermonding van de Ciliwung. In 1522 werd er een overeenkomst met Portugezen gesloten met dit koninkrijk. Zij kregen beheer over de haven als zij militaire ondersteuning gaven tegen de dreiging van het in opkomst zijnde Islamitische rijk van de sultan van Demak.

In 1527 veroverde Fatahillah Sunda Kelapa met zijn leger uit Demak.

Vervolgens kreeg de stad een andere naam. Het werd hernoemd in Jayakerta, de stad van de overwinning. De haven viel in islamitische handen en Fatahillah verwierp de overeenkomst met de Portugezen.

Jan Pieterszoon Coen veroverde in 1619 Jayakerta en gaf het de naam Batavia. De stad was met de grond gelijk gemaakt door een aanval met 17 schepen. Batavia werd een belangrijk militair- en administratief centrum en fungeerde tevens als opslagplaats voor de goederen die men uit de handel verkreeg met Oost-Indonesië voor de VOC. De soldaten die in Batavia gestationeerd waren, kregen te maken met ontberingen en velen stierven aan ziektes zoals malaria, cholera, tyfus en dysenterie. De Verenigde Oost-Indische Compagnie regeerde met harde hand en maakte in het begin veel winst. Naarmate de aanwezigheid van de VOC voortduurde, kreeg het steeds minder steun van de inheemse vorsten. In 1795 was de VOC failliet en werd genationaliseerd. Enkel tussen 1811 tot 1816 was Java voor een korte tijd in Britse handen onder leiding van luitenant-gouverneur Sir Thomas Stamford Raffles. De invloed van de Nederlanders bleef tot de onafhankelijkheid van Indonesië en pas in de 19e eeuw breidde het koloniaal bestuur zich systematisch uit.

Na de onafhankelijkheidsstrijd werd Batavia weer Djakarta genoemd en tot hoofdstad van de nieuwe republiek gemaakt. Na een spellingswijziging in 1972 kreeg Jakarta zijn huidige naam.     

 

Onder de oude orde van Sukarno werden Monas en de Istiqlal Moskee gebouwd en allerlei grootse kunstwerken die langs strategische punten langs de grote wegen staan. Onder Sukarno werden ook afgelegen wijken zoals Kota, Gambir, Menteng en Jatinegara aaneengeschakeld. Sukarno liet de Jakarta Bypass en Senayan Interchange aanleggen. Twee grote wegen die tegenwoordig nog steeds het centrum van Jakarta markeren.

 

Onder de nieuwe orde van Suharto groeide Jakarta uit tot een metropool met grote straten, tolwegen, wolkenkrabbers, golfvelden, luxueuze huizen, mega-winkelcentra, industriegebieden en grote universiteitscampussen en treinverbindingen die connecties maakten met de omliggende steden.

De stad heeft zich uitgebreid van noord naar zuid. Jakarta is een megastad geworden en heeft meer dan 20 miljoen inwoners. Het bestaat uit de stad Jakarta en de omliggende steden Bogor, Tangerang en Bekasi, afgekort tot Jabotabek. De hoofdstad dreigt in zee te verdwijnen, omdat het in een mangrovegebied is gebouwd. Jaarlijks wanneer de moessonregen begint, wordt Jakarta ook getroffen door ernstige overstromingen, vooral veroorzaakt door slecht onderhoud aan de riolering. Wanneer er overstromingen zijn, staat het verkeer even stil omdat grote delen van de stad onder water staan. De geschiedenis van Jakarta is zeker verbonden met Nederland. De stad is van een kleine vestingstad aan de Javazee uitgegroeid tot de huidige metropool. U zult u zich zeker verbazen in Jakarta tijdens uw rondreis Java. 

Tijdens deze rondreizen en bouwstenen reist u naar Jakarta
Indonesie-java-mannen-jogyakarta(9)
Java

Rondreis Java: De hoogtepunten van Java

West-Java: Jakarta - Bogor - Bandung. Treinreis overdag naar Jogyakarta. Centraal-Java: Borobudur - Jogyakarta. Treinreis overdag oostwaarts. Oost-Java Bromo-vulkaan - Kalibaru. Bali: locatie op Bali ter keuze. 

 

Binnenhalen van de visvangst(9)
Java

Rondreis Java: Uitgebreid Java verkennen

West-Java: Jakarta - Bandung - Pangandaran - Baturaden. Centraal-Java: Wonosobo, Diëngplateau - Borobudur, verblijf vlakbij de stoepa - Jogyakarta. Oost-Java: Bromo - Kalibaru, plantages. Bali: locatie op Bali ter keuze.

150421 3342 b2(9)
Java

Bouwsteen Authentiek Nagrak

West-Java

 

Aankomst in de hoofdstad Jakarta - zuidwaarts naar Bogor met botanische tuin - verder naar het zuiden naar Nagrak, het gevoel van het oude Java -het koele  Bandung, theeplantages,

 

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.