Panama City

Het Panamakanaal

Eén van de grootste projecten ooit ter wereld gerealiseerd is het graven van het Panamakanaal. Het Panamakanaal verbindt de Atlantische Oceaan met de Grote Oceaan. Het scheelt schepen tien dagen varen, nu ze door het Panamakanaal heen kunnen! Het kanaal is 80 kilometer lang. Dit is het smalste landgebied op het Amerikaanse continent, dus het was logisch om het kanaal hier te graven. Er zijn drie grote sluizen in het kanaal: de Gatun sluizen, de Pedro Miguel sluizen en de bekendste Miraflor sluizen.

 

Een schiip ligt klaar in de sluizen van het Panamakanaal

 

Veel toeristen gaan naar de Miraflor sluizen. Indrukwekkend om te zien hoe enorme cruise- en vrachtschepen de sluis invaren en meters dalen of stijgen. Jaarlijks varen zo’n 14.000 schepen door het kanaal. 10.000 mensen hebben een baan die direct met het kanaal te maken heeft. 

 

Geschiedenis Panamakanaal

De Spanjaarden hadden in de Spaanskoloniale tijd nog niet de kennis om een dergelijk project op te zetten, maar er liep al wel een belangrijke handelsweg van Panama City naar Portobelo. Goederen die per boot uit bijvoorbeeld Chili, Peru en Ecuador kwamen werden in de haven van Panama City uitgeladen en over land werden ze naar Portobelo gebracht. Daar werd alles opnieuw ingeladen om naar Spanje en de rest van Europa te brengen.

 

In 1880 waagden de Fransen een eerste poging om een kanaal te realiseren. Door veel interne problemen slaagde dit niet.

In 1903 werd Panama onafhankelijk. Toen werden de plannen concreter. Grotendeels onder begeleiding van de Verenigde Staten. Een nieuw en klein land als Panama had zelf niet de kennis en het geld voor de ontwikkeling. Op 15 augustus 1914 werd het Panamakanaal officieel geopend. 152 miljoen kubieke meter aarde was uitgegraven! Van 1914 tot 1999 beheerden de VS het Panamakanaal. In eerste instantie was de waterdoorgang niet dag en nacht geopend. Pas in 1963 werd het een 24-uurs bedrijf.

 

Op 31 december 1999 droegen de VS het beheer van het Panamakanaal over aan Panama. In Panama is een onafhankelijk orgaan dat het kanaal beheert. 

 

Een schip in het Miraflores deel

 

Toekomst Panamakanaal

Het Panamakanaal is nog niet af. In 2007 is men begonnen met het verbreden van het kanaal om het  aantal schepen te kunnen verdubbelen. Nu denkt men anders dan in het begin van de 20e eeuw. Er is veel aandacht besteed aan het wildleven, de natuur, archeologische vondsten en bijvoorbeeld CO2 uitstoot.

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.