De zoutvlakte van Bolivia, veel meer dan alleen zout.
Eva-in-Bolivia

Eva Drenth Algemeen 15-7-2019

De grootste zoutvlakte ter wereld bezoeken stond al een aantal jaar op mijn ‘bucket-list’. In oktober 2018 was het dan eindelijk zo ver. Ik ging voor Van Verre op rondreis door Bolivia en Peru. De zoutvlakte bij Uyuni was het toetje van mijn 3-weekse reis. Wat een bijzondere afsluiting!

Het begon allemaal ’s ochtends vroeg in La Paz, één van de hoogstgelegen steden van de wereld, waar mijn vlucht naar Uyuni vandaan vertrok. Na een klein uur vliegen landen we, voor mijn gevoel, ‘in the middle of nowhere’. De luchthaven van Uyuni is klein maar goed georganiseerd. Mijn bagage ligt al snel op de band en ik loop naar buiten om mijn chauffeur te ontmoeten.

We rijden in 5 minuten naar het dorp waar ik word afgezet bij het kantoor van de organisatie waar ik de aankomende 3 dagen mee op reis ga. Dit is ook meteen het laatste moment om nog even een berichtje naar huis te sturen want tijdens de tour door Uyuni is er geen internet of bereik met je telefoon, wat eigenlijk wel heerlijk rustig is. Ik haal nog wat snacks en water in een kleine supermarkt, want we komen onderweg geen supermarkten of winkels tegen. Het is tijd om te vertrekken!

Eén van de straten in Uyuni

Ik ontmoet mijn medereizigers voor deze 3-daagse tour. Een stel uit Engeland, 2 meiden uit Brazilië en 1 uit Bolivia. Samen met onze Spaanstalige chauffeur/gids stappen we in onze jeep om ons avontuur te beginnen.

De eerste stop is het treinenkerkhof, net buiten het dorp. Het is een verzamelplek voor oude verroeste treinen die vroeger gebruikt werden om het zout mee te vervoeren. Nu vooral een leuke plek om wat foto’s te maken. We rijden door naar het dorp Colchani voor een korte stop bij het lama- en zoutmuseum en de souvenirmarkt.

Deze lama staat voor het lama- en zoutmuseum in Colchani

Eva bij het treinkerkhof bij Uyuni     Het treinkerkhof bij Uyuni     Eva bij het treinkerkhof bij Uyuni

Daar is de zoutvlakte van Uyuni

Na deze 2 stops is het dan eindelijk zover, we betreden de zoutvlakte van Uyuni. Het eerste gedeelte van de zoutvlakte wordt gebruikt voor zoutwinning. Je ziet verschillende borrelende waterpoeltjes en hoopjes zout drogen in de zon. Wow wat is het weerkaatsende licht fel! Een zonnebril is zeker geen overbodige luxe, dus vergeet die niet tijdens je reis.

We rijden verder over de zoutvlakte met oneindig veel zout om mij heen. Overal waar ik kijk is het wit. We zijn niet de enige jeep die vandaag is gestart met de tour maar toch voelt het af en toe alsof je alleen bent. Zo immens groot is het!

We stoppen op verschillende plekken om foto’s te maken. Je kunt de leukste illusies creëren met zo’n grote witte oppervlakte. Ik ben groter dan een auto en duw ‘m ook nog eens zonder moeite weg, althans zo lijkt het. We lunchen onderweg bij een zouthotel, een hotel volledig gemaakt van zout. De laatste stop van vandaag is een rotseiland vol met cactussen, genaamd Inca Wasi. Je kunt hier een wandeling maken naar de top. Echt de moeite waard want het uitzicht is prachtig.

Eva stapt op een jeep in Uyuni     De zoutvlaktes van Uyuni, Bolivia     Eva duwt de jeep weg

We nemen afscheid van de zoutvlakte en rijden naar een dorp in de buurt, waar we slapen in een hostel volledig gemaakt van zout. Echt alles is van zout! Het bed, de vloer, de muren en zelfs de tafel en stoelen in de eetzaal. Na het diner nemen we allemaal een verfrissende en vooral warme douche, voordat we op tijd ons bed induiken. Morgen moet we weer vroeg op!

Lagunes, flamingo’s en bergen in Bolivia

Dag 2 start vroeg met een vers ontbijtje. De wekker staat mijn hele reis al vroeg dus ik ben er in de tussentijd wel aan gewend geraakt. Vandaag staat in het teken van lagunes, flamingo’s en bergen. Compleet anders dan gisteren dus. We stoppen op route naar de eerste lagune bij de ‘Valle de las Rocas’. De naam zegt het al, een vallei vol met roodgekleurde rotsformaties. We wandelen een stukje en stappen dan weer in de jeep om naar de eerste lagune van vandaag te rijden.

Een prachtig gezicht! Aan de voet van een bergmassief zie ik een groot meer vol met flamingo’s. Wow! Elke lagune heeft een andere kleur door de mineralen in het meer. Het is wel afhankelijk van de weersomstandigheden of de kleur goed tot z’n recht komt. Maar ook zonder kleur is het een geweldige omgeving. Onderweg van lagune naar lagune zien we, naast flamingo’s, vele lama’s en vicuñas. Ik blijf maar foto’s maken.

Flamingo's in Bolivia     Flamingo's bij Uyuni     Alpaca's in Bolivia

De chauffeur stopt onderweg op een mooie plek voor de meegebrachte lunch. Met een volle buik rijden we verder door de woestijn, langs vulkanen en uitgestrekte vlaktes. We eindigen de dag bij het meeste kleurrijke meer, ‘Laguna Colorada’, op 4000m hoogte. Het waait hier nogal dus ik ben blij met mijn meegebrachte muts, handschoenen en sjaal. Ons hostel ligt naast het meer en na het diner bereiden we ons voor op een koude nacht. Gelukkig liggen er dikke dekens en heb ik thermo-ondergoed en een slaapzak meegenomen.

Genieten van dit weidse uitzicht bij Laguna Colorada

Badderen in warmwaterbronnen van Bolivia

Ook op dag 3 gaat de wekker weer vroeg. Dit keer om 04.30 uur. Met een goede reden want we willen met zonsopgang bij Sol de Mañana zijn. De grond rommelt en borrelt hier. De geisers spuiten af en toe stoom meters hoog de lucht in. Via de laatste lagune, Laguna Verde, rijden we naar de warmwaterbronnen. Natuurlijk gaan we hier even badderen. Je moet er even doorheen om in de kou je warme kleding om te ruilen voor badkleding, maar als je eenmaal in één van de baden ligt warm je weer helemaal op. Even een momentje om te relaxen voordat we aan de lange rit terug, naar het dorp Uyuni, beginnen.

Via de grens met Chili, waar we wat reizigers afzetten, rijden we door indrukwekkende landschappen terug. Je kijkt ook vandaag je ogen uit! Voordat we Uyuni bereiken stoppen we nog even in het dorp San Cristobal waar veel mijnwerkers wonen. Dan is het tijd geworden om terug naar Uyuni te rijden en afscheid te nemen van mijn chauffeur en medereizigers. Wat een onvergetelijke belevenis was dit! Stoffig en met honderden foto’s verlaat ik Uyuni en stap ik het vliegtuig in terug naar La Paz.

Genieten van een warm bad op grote hoogte!

Mijn Uyuni tips

• Liever overnachten in hotels met wat meer comfort? Dan kan zeker. Kies dan voor een nachtje in zouthotel Cristal Samaña en Tayka del Desierto. Je reist in dat geval met eigen privévervoer en privégids (Spaanstalig).
  • Spreek je geen Spaans? Geen probleem. Wij regelen natuurlijk graag een Engelssprekende gids.
  • Een bezoek aan Uyuni combineren met een reis door Chili? Dat kan. Je kunt op dag 3 de grens met Chili oversteken waar je wordt            opgewacht door een Chileense tourorganisatie. Je eindigt die dag in San Pedro de Atacama.

Nieuw! Glamping op de zoutvlakte

Een paar maanden geleden is er een unieke en zeer luxe accommodatie geopend op de zoutvlakte van Uyuni. The Kachi Lodge bestaat uit 6 domes (koepels). Elk met een oneindig uitzicht over de zoutvlakte. Een verblijf op deze unieke locatie is niet goedkoop, houdt rekening met zo’n € 2000,- per persoon. Er geldt een minimum verblijf van 2 nachten. Je krijgt hier wel een onvergetelijke ervaring voor terug.

Uniek verblijf op de zoutvlakte van Uyuni           Wakker worden met een onvergetelijk uitzicht

Reiskriebels gekregen? Wij helpen je natuurlijk graag met het samenstellen van jouw vakantie naar Bolivia waar de zoutvlakte zeker een hoogtepunt zal zijn. Neem contact met ons op.