Een frisse blik: Bangkok vanaf het water
DSC04980

Een frisse blik: Bangkok vanaf het water

Astrid, Van Verre Algemeen 28-7-2016

Bangkok en water zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is geen toeval dat Generaal Taskin, na de val van de Koningsstad Ayutthaya, dit gebied aan de oevers van de Nam Chao Phraya tot de lokatie voor zijn nieuwe hoofdstad verkoos. Niet alleen bood de rivier directe toegang tot de Golf van Thailand, al snel werden khlongs (kanalen) in het moerasrijke gebied aangelegd die een groots waternetwerk vormden. Er werden al dan niet drijvende markten gevestigd en traditioneel Thaise huizen op palen, hoog boven het water, gebouwd. Prachtig om te zien!

 

Ook nu nog vormen de waterwegen een belangrijk onderdeel van de infrastructuur van Bangkok. Daar waar er met taxi of tuktuk op de wegen en straten door Bangkok rond spitsuur geen doorkomen aan is, bieden veerdiensten over de rivier uitkomst. Wij, mijn collega Wendy en ik, besluiten in Bangkok, tijdens onze rondreis Thailand, al wat reilt en zeilt langs de oevers van rivier en khlongs eens van dichtbij te beleven....

     

 

Vanaf ons hotel in de wijk Banglamphu is het een kleine tien minuten wandelen naar de pier Phra Tha Athit. Met grote regelmaat vaart de express veerdienst langs vanuit beide richtingen. Wij stappen op de boot die de noordelijke route vaart. Tijd om te treuzelen is er niet bij het instappen, de vaart moet er immers wel een beetje in blijven. De kapitein heeft de veerboot nog niet goed en wel aangemeerd of zijn maatje is al met touw op de kant gesprongen om de boot aan te leggen en de passagiers aan te sporen om in rap tempo op te stappen. Op zijn fluitsignaal kan de kapitein weer op volle kracht vooruit.

 

We varen onder de karakteristieke tuibrug over de Chao Phraya door, die Banglamphu met Thonburi verbindt. De Rama VIII brug is ontworpen door niemand minder dan zijne koninklijke hoogheid. De inmiddels hoogbejaarde koning is uiterst geliefd bij zijn onderdanen. Op elke hoek van de straat tref je levensgrote billboards met de lachende portretten van het koninklijk paar.

Na een klein half uurtje varen stappen we uit bij Nonthaburi pier, waar we een levendige lokale markt bezoeken. De Thai is van heinde en verre gekomen om hier z'n verse producten bij elkaar te scharrelen, maar Westerse toeristen zien we er niet. De durian, mango en rambuthan zijn in het seizoen en verse groenten als 'morning glory' die we nog regelmatig op ons bordje tegen zullen komen, zijn in de aanbieding. Ook exotische lekkernijen als geroosterde torretjes en sprinkhanen zijn in trek bij de inheemse consument. Zelf houden we het bij een geroosterde zoete banaan op 'n stokje voordat we weer terugkeren naar de pier.

 

Om het wachten op de boot te veraangenamen wordt ook op deze pier het nationale vermaak, 'karpers voeren', door Thaise kinderen gebezigd. Visvoer zo groot als chipito chips in de vrolijkste kleuren wordt regelmatig over een school uit de kluiten gewassen karpers uitgestrooid, die agressief aanvallen, alsof ze in maanden niks gegeten hebben.

        

 

Ondertussen ligt onze kleurrijk geschilderde longtail boot voor ons klaar, die ons meeneemt door de khlongs; een uitgebreid netwerk aan kanalen die in verbinding staan met rivieren en zijtakken. De langstaartboot dankt zijn naam aan de meterslange buis met schroef aan het uiteinde, die aangedreven wordt door een indrukwekkend motorblok, veelal tweedehands afkomstig uit een auto of vrachtwagen. Doordat de schroef zowel verticaal als horizontaal wendbaar is, functioneert het tevens als roer en maakt het de longstaartboot tegelijkertijd uitermate geschikt om ondiepe wateren te bevaren.

 

Aan de dichtbegroeide oevers van de khlong zijn teakhouten huizen op palen gebouwd. Niet gehinderd door de strenge regelgeving van woningbouw of commissies van ruimtelijke ordening, is elk huis anders dan dat van de buurman. Wel is elke woning voorzien van een riante veranda met bloembakken of een vogelkooitje aan het plafond. Kinderen hebben de grootste schik in het water, kippetjes scharrelen over de loopplanken, terwijl moeders de vis schoonmaakt of een wasje doet op het trappetje aan de waterkant. Een dame in een smalle houten boot peddelt voorbij in een poging haar waar aan de man te brengen, een bij wijze van eenmans drijvende markt.

 

Varen door de khlongs van Bangkok ziet er zo uit:

 

Bij een tempel meren we even aan; een monnik is zojuist bezig om tegen een kleine vergoeding zijn zegening te geven aan zijn bezoekers. Een koe naast het tempelcomplex laat op haar manier ook even weten dat ze er is. Het is een gemoedelijk tafereel. We vervolgen onze tocht met een kleinere variant longtailboot, want de khlongs worden smaller. We lunchen bij een kraampje op de route. Het is weer ongelooflijk wat ze allemaal op een paar pitten in het mobiele keukentje weet te bereiden voor een habbekrats.

 

Via de weerwar van khlongs worden de waterwegen langzaam maar zeker weer breder en zien we op de achtergrond van het gemoedelijke leven op het water van paalwoningen en tempels in de khlongs, de eerste fabrieken en mega billboards naast de snelwegen in de verte weer opdoemen. Alsof we een reis in de tijd hebben gemaakt. Dat maakt het contrast in een snel groeiende en veranderende stad als Bangkok des te groter, terwijl het leven op het water in de khlongs stil lijkt te staan. Zo'n indrukwekkende toch vanaf het water is echte aanrader tijdens je verblijf in Bangkok!

 

Zelf ook op vakantie naar Thailand? Neem contact met ons op en we stellen gezamelijk je droomreis samen!

 

Astrid,

Van Verre