Per trein van New York naar Washington
Special Traffic 4 (2)

Chris, Van Verre Algemeen 5-10-2020

Ook al ben je in het dagelijkse leven niet zo gesteld op het openbaar vervoer, als je op vakantie bent is dit meestal toch iets anders. Zo maak je in een grote stad ook vaak gebruik van de metro of bus om alle bezienswaardigheden, die niet altijd te voet bereikbaar zijn, te bezoeken. Waarom dan niet ook een stukje van je reisroute met de trein afleggen? Zeker als het om kortere afstanden gaat, is het in veel gevallen zelfs nog sneller dan met het vliegtuig! Dus heb ik de route tussen New York en Washington DC met Amtrak, de Amerikaanse NS/NMBS geboekt. Ik vertel je graag hoe dit is gegaan. Ik vond het persoonlijk een waardevolle toevoeging op mijn rondreis door Amerika.

De tickets voor deze treinreis heb ik al voor mijn vertrek naar de VS geboekt, net zo makkelijk, want zo zit je reisschema al van tevoren goed in elkaar. Na het ontbijt in ons hotel in New York zijn we met de metro naar het ondergrondse “Penn Station” gereden; uiteraard is het ook daar een drukke bedoeling (het blijft tenslotte New York!), maar door de duidelijke bewegwijzering konden we het juiste spoor makkelijk vinden. Nog even een kop koffie voor “on the road” en dan kan onze treinreis van zo’n kleine 4 uur beginnen!

Daar gaan we!

De wagons zien er netjes uit en we nemen plaats op de ons toegewezen plaatsen. Het eerste stukje gaat ondergronds, onder Manhattan door, alvorens we aan de ander kant van de Hudson-rivier, inmiddels op grondgebied van de staat New Jersey, het daglicht weer zien. Met een gemoedelijk tempo rijden we door de voorsteden van New York, langs parken, woonhuizen, industrietreinen en de luchthaven van Newark. Een bijkomend voordeel t.o.v. een vliegtuig of de auto is dat je met de trein veel meer van het landschap geniet. Na circa een uur rijden, komen we op het platteland terecht: we trekken langs boerderijen en landbouwgebieden met hier en daar in de verte een dorp of kleinere stad. Inmiddels is het blijkbaar alweer tijd voor de lunch, want een oudere dame komt langs met een karretje waar je verschillende soorten broodjes, fruit en lekkernijen kunt kopen. Uiteraard doen we dat, want het uitzicht is met een gevulde maag nog net iets leuker.

Inmiddels zijn we de grens met Pennsylvania gepasseerd en is de eerstvolgende halte Philadelphia, de op één na grootste stad aan de oostkust van de VS. Ook al biedt deze stad een scala aan historische en culturele activiteiten, denk daarbij aan de Independence Hall en de Liberty Bell waar op 4 juli 1776 de Amerikaanse onafhankelijkheid werd getekend en de grondwet werd opgesteld, blijven we deze keer lekker in onze wagon zitten en rijden we, na een korte stop, door richting Washington DC.

De eindbestemming

Na wederom zo´n 1,5 uur gemoedelijk over het platteland van de oostelijke staten te hebben voortgerold, zijn we al bijna op onze eindbestemming van vandaag aangekomen: de hoofdstad van Amerika, Washington DC. Een mooier welkom dan in het imposante Union Station, dat werd ontworpen om dé ingang van Washington te zijn, kan je je amper voorstellen. Onze eerste highlight hebben we dus alweer te pakken! Voor het laatste stukje naar ons hotel pakken we een taxi, even onze bagage in de kamer zetten om daarna, uitgerust en met nog steeds een volle maag, de stad met haar veelheid aan monumenten en musea (kosteloze toegang) te verkennen.

Is zo’n treinreis of een combinatiereis New York en Washington ook iets voor jou? Neem dan gerust contact op met mijn collega’s om jouw reis op maat samen te stellen. Ik kan het in ieder geval iedereen aanraden!