Vietnamees in VIetnam

Vietnam en Cambodja in 3 weken

Redactie Vietnam 3-8-2017

Beste Susan,

Ik ben inmiddels bijgekomen van de reis door Vietnam en Cambodja in 3 weken. Ik wil je, mede namens mijn reisgenoten, hartelijk dankzeggen voor  deze heerlijke reis door Vietnam. Wij hebben er volop van genoten en daardoor weer veel energie opgedaan. In een brief d.d. 18 november 2011 vraag je ons , om onze bevindingen op papier te zetten. Wij willen dat graag doen aan de hand van ons eigen schema van onze reis door Vietnam in 3 weken.

Route Cambodja Vietnam

25-10

Vertrek om 12.00 uur naar Kuala Lumpur. Prima vlucht. Het is wel even wennen om meteen het diner te ontvangen en te moeten gaan slapen.

26-10

Kuala Lumpur- Siem Reap

Overstap gaat goed. Aankomst volgens planning.

Gids staat te wachten en het hotel is een verademing.

Het hotel staat in een prettige omgeving, wat uitnodigt om op stap te gaan. ’s Middags komt nog iemand van Discover East. Wij boeken bij hem nog een activiteit voor 28-10.

27-10

Dagtocht naar Angkor Wat.

Wij vinden het vervoer per tuktuk in een land als Cambodja een uitkomst!

Prima excursie met goed vervoer en goede gids.

Daarna genieten we van het zwembad in het hotel.

’s Avonds gaan we naar een Apsarashow  van zang en dans en buffet.(5 minuten lopen vanaf het hotel). Dat is aardig!

28-10

Alhoewel Angkor Wat iets is om meerdere dagen te bekijken, kiezen wij voor een excursie  naar het platteland. Wij bezoeken het dorp van onze gids.

Wij eten ook bij hem. Het is prima Engels sprekende gids.

Een succesvolle excursie, die als sluitstuk heeft een bezoek aan een floating village. De reis er naar toe per motorboot is  lang, i.v.m. het feit dat er meer onder water staat dan normaal.

Wij vinden het hotel Casa Angkor een topper!

Pnomh Penh Cambodja

29-10

Op weg met de auto naar Pnomh Penh in Cambodja.

Dit is goed te doen.

Het hotel 252 is verrassend. Voor een grote stad goed, omdat je toch weinig op de kamer bent. Goed schoon, maar weinig sfeer.

De sfeer moet je buiten zoeken en die is er volop in Pnomh Penh.

De tuktuk brengt je overal!

Ook hier komt iemand van Discover East naar het hotel, die met ons het programma doorneemt.

30-10

Dit is een zeer gevarieerde dag. De koning is jarig en de gids past hier en daar het programma aan. Dat doet hij uitstekend. Zijn Engels is goed te verstaan en het is heerlijk in die feestende menigte toch steeds weer de tuktuk ,die bestemd is voor jou, te zien komen.

31-10

De volgende dag met de auto naar de haven. Geen gids alleen een chauffeur. Deze spreekt geen sikkepit Engels en dan merk je hoe moeilijk het soms kan zijn, om iets duidelijk te maken, maar het liep allemaal perfect!

De snelboot heeft dit keer zelfs iets te eten en drinken voor ons! Het is een mooie tocht.

De grensovergang loopt soepel. Bij aankomst is er geen gids, maar de boot vaart ons persoonlijk naar het hotel.

Het Victoria Hotel is fantastisch! We genieten van de luxe , de aandacht en het plekje. De gids meldt zich in het hotel en vertelt wat wij de volgende dag gaan doen.

Cambodja naar Vietnam

01-11

’s Morgens staat de gids klaar om ons per boot naar een dorp te brengen waar vis wordt gekweekt en naar een Cham-dorp. Daarna per auto verder. De gids spreekt slecht en weinig Engels. Hij probeert ons duidelijk te maken dat we niet naar het ooievaarseiland gaan, want dat zou te lang duren. Hij wil ons de krokodillenfarm laten zien. Ons antwoord is dat wij niet naar een krokodillenfarm willen en als dat ooievaarseiland te veel tijd kost, dan maar niet!

Wat schetst onze verbazing! We stoppen bij een krokodillenfarm, waar je ook iets kan eten.

Wij eten er iets en stappen weer in de auto. Even verder stoppen we bij mannen die met motorfietsen op ons staan te wachten. Wij moeten achterop gaan zitten. Daarna rijden we naar een dorpje waar, naar ons idee, een enorme broedkolonie van witte reigers te zien is. Wij vinden dit erg leuk.

In Vinh Long stoppen we. Een lokale, goed Engels sprekende gids staat op ons op te wachten.

Het blijkt dat we de koffers niet mee kunnen nemen. We moeten de toiletspullen e.d. uit de koffers halen en in de rugzak doen. Dit vinden we niet leuk,want dit moeten wij op straat aan de kant van de weg gaan doen. De gids had dit beter die dag tevoren kunnen melden, toen hij zich voor kwam stellen. Dat was handiger geweest.

Het programma gaat verder zoals afgesproken ( slapen bij de mensen thuis e.d) en wij vinden dit een erg waardevol onderdeel van onze vakantie. Een leuke herinnering!

Zuid Vietnam tips

02-11

Naar de drijvende markt in Cai Be en daarna naar Ho Chi Minh City

Prima verlopen, alhoewel we aan de rijstijl van de chauffeur erg moeten wennen.

Saigon is een stad waar je makkelijk jezelf kunt vermaken. We doen dat ook.

Het hotel is goed. Zo één als je er vaak ziet. De ligging van het hotel is een voordeel, want er zijn veel interessante zaken op loopafstand .

03-11

We gaan naar de Cu Chi-tunnels. Het is een halve dagexcursie, maar het is toch nog aardig eindje buiten Saigon. De gids vertelt weinig, maar dankzij een film en de andere Engels sprekende gidsen, die op het terrein lopen, komen wij toch het één en ander te weten.

Voor dit gedeelte vinden we de gids en chauffeur matig. Het hotel is goed.

04-11

We genieten op eigen gelegenheid van de mooie stad Saigon.

Vietnam Hoi An

05-11

De vlucht naar Danang en de transfer naar Hoi An verloopt goed. Onderweg stoppen we bij een winkel met enorme marmeren beelden. Dat hoeft voor ons niet echt. De chauffeur gaat snel verder. Het hotel ligt op een mooie plek buiten Hoi An. We worden welkom geheten en gaan per shuttlebus naar Hoi An. Wij vinden het hotel erg aangenaam.

06-11

Deze dag bekijken we op eigen kracht Hoi An.

Een plaatsje wat de moeite waard is.

Vietnam Hue

07-11

Het heeft de hele nacht zwaar geregend en de auto staat klaar om ons naar Hue te brengen. Dat betekent dat de Marble Mountains e.d. afvallen. We bezoeken het boeiende Cham-museum. We rijden de Wolkenpas in dikke mist. Niets aan te doen! De gids en chauffeur doen het prima. We komen aan in het Mondial hotel. Dit lijkt op een hotel als één van de vele, maar door de bediening en goede ligging vinden wij dit een prettig en goed hotel.

08-11

’s Morgens belt iemand van Discover East dat sommige bezienswaardigheden niet kunnen worden bezocht i.v.m. het slechte weer. Erg attent! Ondanks dat slechte weer, gaan we op pad en vinden Hue een mooie en gezellige stad.

09-11

De vlucht naar Hanoi loopt volgens verwachting. Prima gids en chauffeur!

Het hotel in Hanoi vinden wij leuk en de moeite waard. De ligging is ook heel gunstig.

10-11

De transfer naar de nachttrein is goed verzorgd.

Het verblijf in de nachttrein verloopt goed.

Sapa Vietnam bezienswaardigheden

11-11

Wij worden opgehaald door een gids met chauffeur en komen daarna in het Holiday hotel in Sapa aan. Dit hotel spreekt ons in eerste instantie erg aan. Vriendelijke bediening, maar vooral de ligging en de inrichting spreken ons aan. Later ontdekken we dat dit hotel te kampen heeft met slecht onderhoud. Een bad dat nergens op aangesloten blijkt te zijn,zorgt natuurlijk voor wateroverlast,wat dat dan weer opgedweild moet worden. Zo waren er wel meer van die kleine dingen. Jammer! De volgende ochtend zie ik een kakkerlak in de badkamer.  Niet zo gek, want de ruimte onder het bad is zodanig dat men er niet onder kan schoonmaken, terwijl het badwater daar vrij stroomt. Het ontbijt vinden we ook wat matig.

12-11

Een fantastische dag met een goede chauffeur en zeer goede gids!

13-11

Deze dag verloopt ook zeer goed en we waarderen de zorg van de gids.

Vietnam Hanoi

14-11

We waren zeer vroeg in Hanoi. We vragen ons af of we het niet beter is om met een latere editie van de nachttrein te gaan.

Gelukkig staat de gids zo vroeg op het station in Hanoi toch op ons te wachten. Het Boutique hotel doet haar deur open en na een paar uur kunnen we ontbijten  in dit fijne hotel.

Daarna vertrekken we naar Mai Chau.  Deze dag is leuk en afwisselend. Over de homestay in Mai Chau zijn wij persoonlijk niet zo enthousiast. Ondanks het feit dat wij er hartelijk zijn ontvangen en er heerlijk hebben gegeten. De homestay is naar ons idee te grootschalig opgezet. Het bestaat n.l. uit 3 grote huizen op palen, waar boven de slaapzalen zijn. In ons geval is er een bus Engelsen en Duitsers. Dan is de algemene ruimte beneden maar minimaal. Stoeltjes en tafels is er dan maar net genoeg en toiletten en douches, die zeer eenvoudig zijn, te weinig.

Grote groepen gaan altijd aan de praat met elkaar, daar is niets mis mee! Voor ons als klein groepje, die vroeg naar bed willen betekent het moeilijk slapen. Kortom, voor ons is deze homestay niet geschikt. Toch is het een accommodatie, die misschien prima kan zijn voor anderen.

15-11

Wij moeten vroeg op, want de rit naar Ninh Binh is weliswaar 3 tot 4 uur, maar de weg zal zeer slecht zijn. Dat is hij inderdaad! Hotsend en botsend komen we in Keng Ga aan.

Pluim voor de chauffeur! Hij heeft zijn best gedaan!

We lunchen en gaan in een boot een tochtje maken. Erg mooi!

Daarna op de fiets naar het hotel. Halverwege vraagt de gids of wij verder met de fiets willen of dat hij het busje moet bellen. Wij, als echte Hollanders zeggen:”Nee, we kunnen wel verder”. In de buurt van Ninh Binh blijkt de weg te zijn afgesloten. We moeten een andere weg rijden. De gids wordt nerveus. We zien het hotel liggen, maar kunnen er moeilijk komen. We proberen diverse opties. De tijd begint te dringen, want het is zo donker. De gids zoekt de Main Road. Uiteindelijk vindt hij de weg. Het is een drukke weg van Hanoi naar Halong Bay. We gaan op de fiets de weg oversteken, rijden dan een stukje terug richting Hanoi, steken de weg weer over, rijden weer een stukje over die weg terug en plotseling rijdt hij de weg af. Daar zijn we allemaal niet op bedacht! Pfft! Het is allemaal goed afgelopen en komen in een modern hotel, met alle gemakken voorzien. De gids moet snel terug naar Hanoi en wil dat ik het formulier invul. Ik heb daar op ingevuld dat de organisatie dat later maar aan Van Verre moet vragen. De chauffeur en gids zijn prima, maar wij vragen ons af of e.e.a. niet anders georganiseerd zou kunnen worden.

Vietnam Halong Bay

16-11

Onze chauffeur brengt ons naar Halong Bay. Een drukke weg waar een groot ongeluk is gebeurd. Wij komen veel later in de haven aan. We zijn niet de enigen. Iedereen is later!

De organisatie van Indochina Sails heeft er rekening mee gehouden.

Daarna beleven een prachtige tijd in Halong Bay. Het is er heerlijk!

17-11

Onze chauffeur brengt ons naar het hotel in Hanoi. Deze man spreekt geen Engels, maar hij heeft het prima gedaan! Het is lekker vertrouwd in Hanoi.

18-11

De volgende dag staat hij al weer op tijd klaar, om ons naar het vliegveld te brengen.

De terugreis is comfortabel verlopen en zonder problemen.

Wat een prachtige individuele rondreis Vietnam en Cambodja

Met vriendelijke groeten ook namens mijn reisgenoten,