Coronavirus, meest gestelde vragen

Wij begrijpen heel goed dat de huidige situatie rondom het coronavirus vragen op kan roepen over uw reis(plannen). Voorop staat de veiligheid van onze klanten. Wij houden de situatie zeer goed in de gaten en staan in nauw contact met de ANVR, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en onze contactpersonen (agenten) ter plaatse. Als wij nieuwe informatie hebben dan passen we de onderstaande informatie aan zodat u altijd op de hoogte bent.

Heeft u een reis bij ons geboekt en er verandert iets dat invloed heeft op uw reis, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. Dit doen wij op volgorde van vertrekdatum.

 

1) Klanten die voor 30 april op reis zouden gaan

Zou u voor 30 april op reis gaan dan nemen wij telefonisch contact met u op. Gezien de grote mondiale onzekerheid en sluitende grenzen, raden we klanten af om voor 30 april te vertrekken. Voor al onze klanten geldt dat we er alles aan doen om uw reis uit te voeren in de toekomst. U kunt uw reis omboeken naar een andere reisperiode. We vinden het belangrijk om iedere klant te spreken en samen naar een oplossing te zoeken.

2) Klanten die na 30 april op reis gaan

Vertrekken tot 30 april hebben onze prioriteit en met deze klanten zullen wij op volgorde van vertrekdatum contact opnemen. Wij nemen contact op met alle klanten vertrekkend vanaf 30 april zodra er meer duidelijkheid is over de uiteenlopende maatregelen per bestemming. In het onderstaand overzicht vindt u meer informatie over uitstellen of mogelijk annuleren van uw reis. 


De meest gestelde vragen hebben we alvast voor u verzameld:

Wat is het verschil tussen een negatief reisadvies en een inreisverbod?

Negatief reisadvies

Het ministerie van Buitenlandse Zaken kan een land classificeren met code rood. Een land krijgt dan een negatief reisadvies dat inhoudt dat Nederlanders wordt geadviseerd om niet naar dat desbetreffende land toe te reizen.

Is dit het geval? Dan kunt u binnen 3 dagen voor vertrek uw reis kosteloos annuleren. Valt uw vertrek buiten deze drie dagen, dan gelden de reguliere ANVR voorwaarden.

U kunt er ook voor kiezen om uw reisdatum uit te stellen naar elke gewenste datum tot maximaal één jaar na dato. U mag de reis ook omboeken naar een andere Van Verre bestemming. Als u uw reis omboekt naar een nieuwe reisdatum of andere bestemming dan berekenen wij de eventuele meer- of minderkosten aan u door.

Inreisverbod

Een land besluit zelf om zijn grenzen te sluiten. Waardoor bijv. Nederlanders het land niet meer in kunnen komen.

In dit geval raden wij u aan om uw reis uit te stellen naar elke gewenste datum tot maximaal één jaar na dato. U mag de reis ook omboeken naar een andere Van Verre bestemming. Als u uw reis omboekt naar een nieuwe reisdatum of andere bestemming dan berekenen wij de eventuele meer- of minderkosten aan u door.

Het reisadvies voor uw bestemming is code oranje 

Als er voor aanvang van uw reis een code oranje (alleen noodzakelijk reizen) geldt voor de door u te bezoeken gebieden dan kunt u uw reisdatum wijzigen naar elke gewenste datum tot maximaal één jaar na dato. U mag de reis ook omboeken naar een andere Van Verre bestemming. Als u uw reis omboekt naar een nieuwe reisdatum of andere bestemming berekenen wij de eventuele meer- of minderkosten aan u door. Indien u de reis niet wilt verplaatsen naar een nieuwe datum, maar geheel wilt annuleren dan zijn onze annuleringsvoorwaarden van toepassing.

Bekijk de website van het ministerie van buitenlandse zaken voor meer informatie: www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen 

 

Indien mijn reis wordt geannuleerd, kan ik dan de kosten die ik heb gemaakt voor mijn visum of inentingen ergens verhalen? 

Dit is afhankelijk van uw reis- en annuleringsverzekering of u deze kosten vergoed krijgt. Wij staan hier buiten.

 

Ik heb mijn ticket zelf geboekt via een andere website, mag ik deze kosteloos annuleren?

Hiervoor gelden de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij, neemt u hierover contact op met de luchtvaartmaatschappij.

 

Dekt het Calamiteitenfonds de financiële gevolgen van het coronavirus voor mijn reis?

De garantieregeling van het Calamiteitenfonds is alleen van toepassing op calamiteiten als gevolg van een natuurramp of van molest. Gezondheidsrisico's zoals het coronavirus vallen niet onder de definitie natuurramp of molest. Het Calamiteitenfonds geeft geen dekking.
Voor meer informatie over het standpunt van het calamiteitenfonds, zie: https://www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking 

Dekt mijn reis- en/of annuleringsverzekering de kosten als ik mijn geboekte reis wil annuleren of omboeken?

Dit is afhankelijk van uw reis- en annuleringsverzekering. Elke verzekering zit anders in elkaar. Het is belangrijk om de polisvoorwaarden en dekking vooraf goed te checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Bekijk hier een overzicht van reisverzekeraars die een dekking bieden en de voorwaarden.

U heeft eerder een reis aangevraagd en twijfelt of u uw reis wel moet boeken vanwege (financiële) risico’s?

Wij begrijpen de angst die er op dit moment heerst en we zijn ons bewust van de risico’s van het Coronavirus. Uiteraard komt de veiligheid van onze reizigers altijd op de eerste plaats. Als u voor het boeken van uw vakantie kiest voor een bij de ANVR aangesloten reisorganisatie zoals Van Verre, dan kunt u rekenen op goede zorg voor en tijdens uw reis. Als er op uw bestemming echt iets aan de hand is, kunt u erop rekenen dat wij maatregelen nemen. Wij volgen hierin de richtlijnen van onze brancheorganisatie ANVR en het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

 

Waar vind ik meer informatie over het Coronavirus

RIVM: https://www.rivm.nl/coronavirus/nieuw-coronavirus-in-China
ECDC: https://www.ecdc.europa.eu/en/novel-coronavirus-china
WHO: https://www.who.int/ith/2020-24-01-outbreak-of-Pneumonia-caused-by-new-coronavirus/en/ 

Heeft u nog vragen?

Bel ons, natuurlijk helpen we u verder!
0299-475083