Reisverslag Myanmar - Mandalay - Bagan - Inle Lake
logo-linkedin

Redactie Myanmar 27-1-2016

Aan Van Verre, t.a.v. Emmy en Sharon

Zoals beloofd een verslag van onze prachtige reis naar Myanmar.

Mandaly en omgeving

Leuk en interessant excursieprogramma. Vooral zo’n boottocht is zeer aan ons besteed. Evenals dat gedoe eromheen, voor die ouwe schuit los kon. Tip: het is ’s ochtends nog erg fris als je vaart, je vangt aan dek namelijk ‘vaarwind’:  jack/trui mee! Op de terugweg heb je die niet meer nodig.

De tip om de dag daarna eerst naar de U Bein’s brug te gaan en daarna naar de monnikenoptocht is een hele goeie.

Charmant hotel, het Hotel by the Red Canal. We hebben de Kachin Suite echter verruild voor een kamer aan de voorzijde met eigen terras. De Kachin Suite heeft namelijk wel een buitendouche, da’s wel leuk, maar geen buitenruimte om ’s middags na gedane zaken en ’s avonds na het diner ‘privé’ te genieten van het goddelijke weer. Het hotel biedt daar ook geen gelegenheid voor.  De 20 dollar extra per nacht hadden we er graag voor over.

Pyin Oo Lwin

Mooie tocht naar Pyin Oo Lwin. Het hotel aldaar was nagenoeg verlaten, wel mooie kamer (bungalow). Het was er wel vrij koud. In het stadje zelf zijn volgens Capitool Reisgids wel enkele aanbevolen restaurants. Achteraf hadden we een taxi moeten bestellen i.p.v. in de lege eetzaal te dineren…

Treinreis terug naar Mandalay was leuk en spectaculair met die brug. Grappig is dat die oude trein zo smoezelig is als wat, de spinraggen en stofnesten vallen uit de plafondventilators bij wijze van spreken, maar je krijgt wel pasgewassen stoelhoesjes in de eerste klasse!

Monywa

Bijzondere excursie, die ‘koopgoot’ Sheba Hill en die grottentempels.  Echt te gek en inderdaad, als dit dichter bij Bagan of Mandalay zou liggen was het een hit. Wat het hobbelen heen en terug betreft, dat is verleden tijd want de weg is sinds vorig jaar geasfalteerd! Er wordt in heel Myanmar overal aan de wegen gewerkt.

Prima hotel, alleen lag onze bungalow erg dicht aan de weg dus nogal veel verkeerslawaai.

Waanzinnig, de volgende dag, die kleurrijke Thanbuddaytempel en bijgebouwen! Echt een van de leukste bezienswaardigheden van onze reis.  Ook die enorme liggende en staande boeddha’s. Een zittende is in aanbouw! Ook bijzonder: een veld met zeker 1000 dezelfde Boeddhabeeldjes. In tegenstelling tot in Thailand, waar terughoudendheid met Boeddhabeelden wordt betracht, heeft het boeddhisme in Myanmar iets van: hoe meer, hoe beter!

Fijne, relaxte boottocht weer, naar Bagan.

Bagan

Bagan, inderdaad, tempels waar je ook kijkt. We hebben er voldoende bezocht en bekeken! Geluk gehad met de zonsondergang: de dag erna was het ’s middags bewolkt, tja, dat kun je ook treffen!

De ‘vrije dag’ hebben we bij het hotel e-bikes gehuurd: geen fietsen met elektromotor maar elektrische scooters. Hartstikke leuk om daarmee het gebied in te trekken.

Onze kamer was niet in de bijgebouwen, maar in het hoofdgebouw, met door de takken van hoge bomen heen uitzicht op de tempels,  die ’s avonds verlicht waren. Daardoor dus nog net zichtbaar…..

Pindaya

Indrukwekkend, die grotten met Boeddhabeelden. Het papierfabriekje hebben we ook bezocht, dankzij iemand die in het lunchrestaurant de naam ervan in het Birmees opschreef; onze chauffeur sprak namelijk geen woord Engels dus konden we hem onze wens om dit te bezoeken, niet duidelijk maken. Was heel leuk, demonstratie papier maken maar ook het maken van een parasol.

Op onze ‘vrije dag’ zijn we vanuit het hotel naar Kalaw gewandeld (voor fietsen vonden wij de omgeving niet echt geschikt, veel heuvels!), hebben daar de markt bezocht en de trein gepakt naar Aungban.  Tip: paspoort mee, anders is een treinkaartje kopen  nagenoeg onmogelijk. Het lukte ons met pijn en moeite op vertoon van één rijbewijs! We kregen ongevraagd een kaartje voor de eerste klasse en daarmee werden we uit de ordinairy class weggestuurd! Terug hebben we een tuktuk genomen.

Inle Lake

Rit naar Inle Lake. Er was hier enige verwarring over de diensten van onze chauffeur (die dus geen woord Engels sprak). Hij had kennelijk alleen opdracht ons naar het hotel te brengen. Shwe Yan Pyay klooster stond niet op zijn opdracht, en ook niet of hij ons bij de steiger moest afleveren voor de boottocht.  Wij hadden daar ook geen informatie over, of een voucher. Enfin, alles kwam natuurlijk toch wel goed en we hebben die middag en de volgende ochtend per boot het Inle Lake, de beenroeiers  en diverse ambachten uitvoerig bekeken.

Het klooster met de ovale vensters hebben we op onze ‘vrije dag’ meegenomen toen we fietstaxi’s hadden gehuurd voor een rit in de omgeving. ’s Avonds hebben we de eerste wijngaard van Myanmar bezocht, van het merk Aythaya, en daar bij zonsondergang gegeten (en wijn geproefd en gedronken uiteraard). Aanrader!

De wijn van Red Mountain is eigenlijk nog lekkerder, voller van smaak, dan die van Aythaya. Ook die wijngaard is te bezoeken, is ook wat dichter bij Nyaung Shwe dan Aythaya.

Yangon

Op ons gemak naar Yangon gevlogen en daar ’s middags en de volgende ochtend vanuit het hotel lopend de buurt verkend, inclusief het koloniale stadsdeel en de Sule pagode, die eigenlijk bij de middagexcursie met chauffeur hoorde. Daarvoor in de plaats zijn we naar het park rond het Kandawgymeer gegaan waar we even rondgewandeld hebben, en naar de Maha Wizayapagode, die we eigenlijk nog veel interessanter vonden dan de Sule! Tip: pik de Maha Wizaya mee, hij ligt bijna tegenover de Shwedagonpagode die iedereen sowieso bezoekt. Gezellige boel daar, trouwens, in de Shwedagon!

De avond van 25 december hebben we doorgebracht in Le Planteur. Heel sfeervol, heerlijk gegeten in de mooie tuin. Nogmaals dank daarvoor, we hebben ervan genoten!

Terug naar huis

Op ons gemak de ochtend doorgebracht met een bezoek aan het museum (niet echt boeiend) en een beetje luieren bij het zwembad. We mochten de kamer tot 14.00 uur houden (zonder extra kosten, wat een service).

Ruim 24 uur later landden we op Schiphol… en toen was deze prachtige reis ten einde.

Algemene opmerkingen

Het gaat hard, met Myanmar. Overal reclame voor mobiele telecom, en het aantal mensen met een smartphone in de hand is niet te tellen! Wij hadden geen behoefte aan een telefoon, dus we hebben niet onderzocht hoe dat nu gaat voor buitenlanders. Of je een prepaid simcard kan kopen bijvoorbeeld.  We zagen op het vliegveld wel iets over een toestel huren. Internet/Wifi is in de meeste hotels prima, soms even uit de lucht of te druk bezet maar dat is in Europa ook vaak het geval.

Grote hoeveelheden dollars meenemen is echt niet (meer) nodig. In de steden waar wij zijn geweest staan zowat op elke straathoek een ATM. Vaak zelfs op het terrein van het hotel. De hotels waar wij logeerden accepteerden trouwens bijna zonder uitzondering Master Card, vaak wel met een toeslag van 3 tot 5 %.

Yangon krijgt binnenkort te maken met een verkeersinfarct! Gelukkig is de luchtkwaliteit opvallend goed (subjectief beoordeeld natuurlijk) doordat er géén brommers toegestaan zijn en het wagenpark vrij nieuw is.  Er is ook veel groen, dat helpt ook de boel fris te houden. En er wordt hard gewerkt aan het verbeteren van de wegen, met o.a. fly-overs op drukke kruispunten.

De jongere generatie leert volop Engels. Maar ook veel oudere jongeren, zeker in de toeristenbranche,  kunnen zich redelijk tot goed verstaanbaar maken. Opvallend was dat de taxichauffeurs die wij troffen, best goed Engels spraken, maar de chauffeurs van onze privé-auto’s nauwelijks. Misschien is er weinig stimulans voor hen om hier moeite voor de toen, aangezien ze toch meestal met een Engels sprekende gids worden vergezeld. Het gevaar bestaat dat ze zo wel de boot gaan missen… de (vrij jonge) chauffeur in Mandalay was wel steeds bezig met een leerboekje, maar had slechts een app op z’n telefoon voor de uitspraak van sommige woorden. Te weinig, helaas.

Maar Engels sprekend of niet, wat een schatten van mensen allemaal daar in Myanmar. Niet alleen voor de toeristen. Ook van de onderlinge omgangsvormen kunnen wij hier in het westen nog wel wat leren….