Het was een super reis!
logo-linkedin

Redactie Maleisie 26-8-2011

Beste Rosalie,

Ik zal nog wel even bellen, maar ja er moet ook weer gewerkt worden, dus hierbij alvast onze bevindingen van de reis naar Borneo via de mail.

Om kort te gaan: het was een super reis. Alleen hebben jullie daar niet veel aan.

Programma:

Het programma hadden we grotendeels zelf in elkaar gezet en met behulp van je collega fijn geslepen. Achteraf blijkt dat het goed in elkaar zat. De eerste dagen in Damai hadden we echt nodig om bij te komen van de drukte thuis en de reis en last but not least het klimaat (de eerste dagen was de warmte een klap in je gezicht als je naar buiten liep). Omdat we toch met jonge kinderen reisden hebben we bewust voldoende rust ingebouwd. Dus na iedere excursie niet gelijk door naar de volgende of doorvliegen, maar eerst een nacht in hotel en dan verder. Halverwege in Kota Kinabalu was de driedaagse stop zonder ook maar iets te doen, vooral voor de kinderen, top (Shangri La hielp hier erg bij; zie hieronder).  Verder was het ook voldoende om 1 dag in Bako of bij de Iban te verblijven. De kinderen blijven het spannend vinden. Tot slot zaten er niet echt dubbels in het programma en hebben we het gevoel de hoogtepunten van Sarawak en Sabah allemaal hebben  gezien. Semonggoh én Sepilok ook zeker nuttig. We hebben in ieder geval bij 1 van de twee veel Orang Oetans gezien.

Borneo doe je wel voor de natuur en de dieren en minder voor de steden andere cultuur zaken (buiten de Iban dan). We vonden het echt prachtig, maar ik kan me voor stellen dat anderen het te veel van het goede vinden.

Wij vonden het een gevoel van luxe, om overal rondgereden te worden en niet zelf alles te hoeven ontdekken. Op deze wijze kon je dus van je reis genieten. Wat verder bijzonder (en ook wel wennen) was, was de gastvrijheid van de mensen. We mochten echt niets doen, geen koffers sjouwen, niet helpen met het opruimen bij de Iban en zelfs de gids bij Mulu vond het eigenlijk niet goed dat ik meehielp de boot los te trekken….Het is een combinatie van trots en gastvrijheid, wellicht als algemeen aandachtspunt opnemen.

Ons viel ons op dat Sarawak wat beter lijkt te zijn ontwikkeld dan Sabah. Betere wegen, schoner e.d.

Excursies:
· Bako: Leuk en een aanrader. Zeker ook de overnachting. Wat blijkt ’s ochtends en ’s avonds heb je de meeste kans om de neusapen te zien. Als je dan met een dagexcursie komt, loop je ze wellicht net mis. Hierover moet je wel een mindere overnachting over hebben (zie hotels)
· Iban: Topexcursie. Zeker gezien de lange rit (bijna 5 uur en dan ben ik zelfs uitgepraat met de gids…) ook goed wat stops te maken als de peperplantage , markt Serian en Semonggoh. Dit was nu allemaal op de heenweg. Wellicht op de terugweg ook iets plannen. Bij Semonggoh hebben we juist veel Orang Oetans gezien. Wat opvalt is dat er niets meer van het  koppensnellers verleden is te zien. Wellicht mensen daar op voor te bereiden die wellicht juist daar voor komen.

· Mulu Caves: Leuke excursie, wij troffen het helaas niet met de vleermuizen.

· Mulu Mount Api: Eigenlijk de enige tegenvaller. Het is ons niet gelukt de top te halen. Na 1300 van de 2400 meter zijn we omgekeerd. Deze tocht was voor ons te zwaar. Op zich zijn we gewend steil te klimmen, maar deze tocht ging alleen maar over boomwortels en rotsen en dat met het klimaat maakt dit een loodzware tocht. Je moet hier echt fit voor zijn en met jonge kinderen (waar je dus het water e.d voor moet dragen) is het bijna ondoenlijk. De tocht naar en het verblijf in Camp 5 is wel erg bijzonder, dus wellicht vanuit Camp 5 een ander lichtere excursies opzetten.
· Kota Kinabalu: niet echt boeiende stad. Wel leuk de shopping mall met allemaal kleine winkeltjes die van alles aanbieden, tot de beleving van de illegale DVD, games, Rolexen en telefoons..
· Sukau: Top excursies. Alhoewel je ziet dat de landbouw en het toerisme oprukt hebben we hier een grote hoeveelheid aan dieren gezien. Met een bootje vanaf de rivier zie je meer, dan dat je door de jungle te voet trekt. De lodge was prima georganiseerd, met vriendelijke ter zake kundige mensen. Vooral mensen aanraden de ochtendexcursie te doen. Levert de mooiste plaatjes op en de meeste dieren overnachten langs de rivier.
· Sandakan: met stadsexcursie kregen we leuk beeld van heden en verleden te zien
· Mabul: zie hieronder. Prima afsluiting: relaxen op een Bounty eiland en prachtige vissen en schildpadden zien

De gidsen:
In Sarawak hadden we 1,5 week een privegids, Cyril. Deze man verdient echt een pluim (ik weet niet of jullie daar nog iets mee kunnen richting InterBorneoTours). Niet alleen zorgde hij dat alles via schema verliep, maar hij wist ons ook alles van de natuur te tonen en vertellen. Verder kregen we meer inzicht in Sarawak en zijn bevolking. Op de juiste momenten deed hij een stapje terug, zodat we met z’n vieren konden eten e.d..

In Mulu was het anders geregeld, daar was een coördinator, die per excursie ons aan een gids koppelde. Ook prima. Wat hier op viel dat voor de trekking de gids op de achtergrond bleef. Hierdoor kreeg je het aparte gevoel toch met z’n vieren te zijn, zonder dat er iets kon gebeuren.

In Sabah hebben we een legertje aan verschillende gidsen gehad: voor transfers en excursies, iedere keer weer een ander. Had denk ik te maken met de iets andere  organisatie, waarbij iedere lokatie z’n eigen gidsen heeft. Alles was prima en wellicht waren we iets ‘verpest’ door Sarawak.

Vervoer:
Geen bijzonderheden: alles klopte van intercontinentale vlucht, tot de longboats de jungle in.
Ook waren we het zelf al niet van plan, ware we blij met de tip niet te veel mee te nemen. Iets meer dan 40 kilo in twee tassen was prima te doen en voldoende voor z’n vieren. Levert nog verrassende opmerkingen op bij het inchecken ook: is er niet meer?? Je moet dan wel wassen. Na Mulu met z’n zware inspanningen, rook niet alles even fris meer.

Hotels:
Over het algemeen goede hotels en resorts. Opvallend is dat waar je ook komt de airco op vriesstand wordt gezet. Staat kennelijk in de standaard instructies van het personeel, want zelfs als je hem zelf wat hoger zet, zet het personeel hem weer op vriezen. Het met z’n vieren op de kamer slapen is ook goed gegaan. In tegenstelling tot veel andere landen is het eten en drinken in de hotels goed en goedkoop (zelfs de roomservice). Uiteraard met enkele uitzonderingen.

· Damai Beach resort: prima lokatie om even  bij te komen, beter dat in een stadshotel in Kuching. Wij vonden het er nl. erg rustig.
· Bako: het hostel is wel erg basic --. De kamer was een keet, waar je niets mocht open doen vanwege de makaken..en op zich is er niet tegen een gezamenlijke douche en WC, maar erg best zag dit er niet uit. We wisten dat het simpel zou zijn (dus geen kritiek), maar ik zou dit mensen niet aanraden. Ik heb de chalets niet gezien, wellicht zijn deze beter, want een nacht in Bako is wel aan te raden (zie excursies).
· Grand Margherita: prima hotel, als tussenstop tussen de excursies.
· Batang Ai: beetje zonde dat dit zo afgelegen ligt. Het is namelijk een prima resort. Ook hier was het weer erg rustig. Het was dat we hier reductie kregen op de drankjes vanwege de verbouwing van het zwembad, anders was dit een uitzondering: duur drinken.
· Royal Mulu Resort: Prima resort. Hier was wat gezeur over het wel of niet inclusief zijn van het eten van de jongste, maar in overleg met de reisagent is dit recht getrokken.
· Camp 5: in tegenstelling tot Bako, was dit een voorbeeld hoe eenvoudig toch goed en schoon kan zijn.
· Shangri La Tanjung Aru: Top resort, van de buitencategorie. Risico is wel dat je er niet meer weg wilt…Wij kregen bij aankomst nog een aanbod voor een upgrade: 2x zo grote kamer, gratis drinken in de club lounge, gratis laundry service…. Kortom even voelde we ons filmsterren. Nadeel is wel dat dit niets meer met Maleisië heeft te maken. Dit had overal kunnen staan. Maar zoals gezegd het gaf ons een welkome break in de reis.
· Sepilok Nature Resort en Sabah hotel: prima voor 1 nacht
· Sukau Rainforest Lodge. Prima lodge. De kamers waren net vernieuwd dus eigenlijk wel iets meer dan de twee sterren.
· Mabul Smart Divers resort: Een topresort, waar alles om het duiken draait. De kok verdiend een pluim, niet zulke lekkere maaltijden en vooral cake gehad. Met anderen hadden we het erover dat al het personeel zo relaxed is en dat alles toch strak geregeld is. Verrassing was dat bij de briefing we gelijk ingedeeld stonden om de volgende dag met de boot mee te gaan om te gaan duiken. Navraag leert dat je drie keer per dag met de boot mee kunt en dat snorkelen (buiten de uitrusting) dan gratis is. Als je wilt duiken moet je wel betalen. Het is aan te bevelen met de boten mee te gaan, want ook voor het snorkelen kom je dan op mooie plekken. De boten leggen aan op de rand van een rif. De duikers gaan de diepte in en de snorkelaars kunnen op het rif snorkelen (wij hebben de complete cast van ‘finding Nemo’ gezien). Met het uitvinden hoe het werkt  hebben we eigenlijk een halve dag verloren, dus wellicht in jullie voorlichting hierover iets opnemen.

Samengevat:
· We hebben naar ons zin gehad, waarbij het ene hoogtepunt volgde na het andere.
· Alles was prima georganiseerd: alles klopte en overal werden we keurig op gewacht.
· De volgende tips:
o Een progamma met voldoende rust, draagt bij aan een betere Borneo beleving, zeker als je met kinderen reist
o Bako: niet het hostel promoten
o Mulu: Beklimming Mount Api af te raden voor kinderen en onervaren klimmers
o Mulu: lichtere meerdaagse tocht opnemen via Camp 5
o Mabul: betere uitleg over hoe het met de boten e.d. is geregeld