Vertrekpunt boottocht Tanjung Datu National Park
Gionne (4)

Tanjung Datu National Park: een ongerept juweeltje!

Gionne, Van Verre Algemeen 8-7-2016

Tijdens mijn inspectiereis voor Van Verre op Maleisisch Borneo ben ik op zoek gegaan naar ongerepte plekjes. In het uiterste zuidpuntje van Sarawak bevindt zich Tanjung Datu National Park; dit is echt nog een ongerept pareltje.

Reizen naar Tanjung Datu National Park

Het is best een tour om er te komen (eerst anderhalf uur per auto vanaf Kuching naar de havenplaats Sematan en dan nog iets meer dan een uur per houten speedboot), en er zijn niet veel voorzieningen voor toeristen (we moeten bijvoorbeeld zelf ons eten en drinken meenemen voor de komende dagen) maar Tanjung Datu is een heerlijk rustig prachtgebied! Omdat de zee te ruig is varen we naar een rustige idyllische baai (wit zandstrand omgeven door jungle). De laatste meters waden we met onze bagage door het water.

We moeten een stukje door de jungle naar de volgende baai, waar het hoofdkantoor van dit nationale park zich bevindt. Het is maar 10 minuten lopen over een goed begaanbaar plankieren pad, maar we moeten wel al onze bagage meesjouwen. Hoewel we licht hebben gepakt is dit i.v.m. het eten en drinken dat ook mee moet toch vrij veel. Gelukkig helpt de kapitein mee met sjouwen. Naast het hoofdkantoor vinden we een nette campsite met shelters (verhogingen met overdekking) waar wij de komende nacht zullen doorbrengen. De rangers komen al aan met matrasjes en klamboes. Vanuit de shelters kijken we door de bomen naar het strand. Heerlijk slapen met een zeebriesje en het ruisen van de zee als achtergrondmuziek.

Slapen en eten in Tanjung Datu National Park

Na ons geïnstalleerd te hebben gaat onze gids aan de slag in de algemene keuken, en trekken wij snel onze zwemkleding aan. De golven aan ons eigen strand zijn namelijk super om in te springen! Van april tot en met september komen er ’s nachts schildpadden aan land om eieren te leggen. De rangers lopen om het uur een ronde en graven pas gelegde eieren op om ze in de “hatchery” weer te begraven en te monitoren wanneer de eieren uitkomen (eind mei komen de eerste eieren uit). Na een verfrissende duik in zee spoelen we ons af onder de gezamenlijke douche. Weliswaar met koud water, maar het is zo warm buiten dat dit niets uitmaakt. We schuiven aan voor het diner. Onze gids heeft met beperkte middelen toch een aardige Aziatische maaltijd op tafel weten te toveren. We eten aan de picknicktafel voor onze shelter. Het begint te schemeren en de rangers komen langs om olielampen op te hangen (welke de hele avond blijven branden). Ook de huiskat komt gedag zeggen en blijft de rest van de nacht bij ons waken.

's Avonds op avontuur!

Als het goed donker is gaan we met onze gids op pad voor een nightwalk. We lopen een klein stukje de jungle in en gaan met onze zaklampen op zoek naar nachtdieren waarvan we er verassend veel spotten: gekko’s, diverse insecten, een wilde kat (nee niet de huiskat….) enzovoorts. De junglegeluiden zijn overweldigend: kikkers, cycaden, krekels en nog meer dieren maken gezamenlijk een enorm kabaal. Als we alledrie onze zaklamp even uitzetten is het stikdonker. Echt een hele aparte ervaring om zo omringd door het zwart middenin de jungle te staan. Tijd om te slapen. De rangers beloven ons te wekken als er een schildpad aan land komt, maar helaas hadden we op dat gebied geen geluk….

De volgende ochtend vroeg op om een van de vier goed gemarkeerde en redelijk goed begaanbare trails te lopen. Alle vier de tochten starten bij het hoofdkantoor, maar het zijn wel alle lineaire routes (dus je moet dezelfde tocht weer terug). We kiezen een route waarbij we vrij hoog moeten klimmen omdat de rangers hier de voorgaande dag veel neushoornvogels hebben gezien. Maar ook nu hebben we pech. Maar ja, de jungle is prachtig en we genieten evengoed volop. Terug naar de campsite voor het ontbijt. Na het ontbijt komt een ranger melden dat hij dichtbij een varaan heeft gezien. We lopen er snel naar toe, en hebben mazzel. Hij zit nog op hetzelfde plekje te zonnen. Op de terugweg hebben we nog een mazzeltje, in een stuik spotten we een lange groene slang! In dit gebied schijnen ook gibbons te leven, maar deze laten zich helaas zelden zien.

Wandelen naar Teluk Melano

Na de lunch trekken we onze wandelschoenen weer aan, en volgen we de trail van 3,7 kilometer die naar het nabij gelegen vissersdorpje Teluk Melano loopt. Hoewel het aantal kilometers niet veel voorstelt, is dit toch een aardig zware tocht vanwege zowel de hoge luchtvochtigheid als het feit dat we heel veel moeten klimmen en klauteren over boomwortels en rotsen. Het eerst deel volgen we de trail, halverwege wijkt onze lokale gids uit Teluk Melano af naar het strand en vervolgen wij de route via het zand en al klauterend over rotsen. Teluk Melano is gelegen aan een heel lang, breed, bijna wit fijn zandstrand. Omdat hier niet veel toeristen komen de inwoners nog oprecht aardig.

Tijdens een rondje door het dorp worden we aan alle kanten welkom geheten en toegezwaaid. In de kleine lokale kantine aan het strand genieten we van een welverdiend drankje. In dit dorp bevinden zich meerdere homestays waar tegen een gering bedrag overnacht kan worden. Dit is de beste manier om de lokale bewoners en gewoonten te leren kennen, maar dit is wel nog veel eenvoudiger dan de campsite. Het is ook mogelijk om vanaf Teluk Melano per boot terug naar Sematan te varen en dan aldaar in een resorthotel overnachten, of weer terug naar Kuching. Voor ieder wat wils dus!

Ook een prachtige rondreis maken naar Maleisisch Borneo? Bekijk onze voorbeeldreizen hier of neem contact met ons op.