North Borneo Railway

In 1880 richtte het bestuur van de blanke radja’s de British North Borneo Company op. De wilde jungle van Noord Borneo beschikte namelijk over veel potentiële rijkdommen. Een spoorlijn door het hart van Borneo was de oplossing voor het transport van grondstoffen, afkomstig van de rubberplantages in het binnenland. Het traject was destijds nog niet zo uitgebreid als tegenwoordig. De spoorlijn loopt nu van Kota Kinabalu, via Beaufort en Tenom naar Melalap. Het heeft een cruciale rol gespeeld in de economische ontwikkeling van Sabah.

 

British Vulcan stoomlocomotief is in 1954 ontworpen en gebouwd door de Vulcan Foundry uit Engeland. Het is de laatste stoomlocomotief geproduceerd door de fabriek. Hierna ging men over op diesel en elektrische locomotieven. De trein is prachtig groen gedecoreerd. Hij is voorzien van comfortabele zitplaatsen en dinerfaciliteiten. Er wordt met de ramen open gereden, zodat reizigers uit de ramen kunnen hangen en het platteland ruiken en ervaren. De trein beschikt eveneens over een open observatiewagon, zodat u de omgeving goed kunt bekijken. Een typisch koloniale lunch wordt tijdens de reis geserveerd. Bediening in uniform.

 

Geniet van het weelderige landschap langs de kust en de landelijke omgeving van Sabah. U ziet schitterende baaien, mangrovemoeras, kleine kampungs en talrijke palmbomen. Dan door een tunnel, dwars door een berg (de enige tunnel op het traject). Na de tunnel verandert het landschap drastisch van moerasland naar rijstvelden. U ziet er waterbuffels.

 

Vooral het stuk tussen Beaufort en Tenom is prachtig. In een slakkengangetje en dicht langs de rotswand rijdt de trein langs de Padasrivier, door de steile Padaskloof in het Crockergebergte. Vanuit Beaufort is het sinds 1990 belastingvrije eiland Labuan bereikbaar, een koopjesparadijs voor mensen uit Brunei. In Tenom, een centrum van de Muruts, is een orchideeënkwekerij.

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.