Van Verre, bedankt voor de uitstekend verzorgde reis!
logo-linkedin

Redactie Indonesie 25-7-2012

Beste Linuccia en Irene,

Het is alweer 1 1/2 maand geleden dat wij thuis zijn gekomen van onze reis naar Indonesie met als hoogtepunt Papoea-Nieuw Guinea. Ik moet als eerste onze waardering uitspreken voor de goede organisatie van de reis als totaal.

Er valt geen negatieve opmerking over te maken. Heerlijk eerst even 1 dag Bali ( waar we overigens meteen een eendags toer voor geboekt hebben bij Bali Rani ) Prima hotel, niet overdreven en dichtbij alles in Kuta.Daarna met een binnenlandse vlucht naar Flores ( mogelijk een tip voor volgende reizigers : meer dan 15 kilo bagage moesten wij voor bijbetalen ) Een fantastische tocht per boot gehad ( prima bemanning, gezellig, uitstekend eten, goede slaapgelegenheid onder in de boot,betrokken en kundige gids ) naar Rinca en Komodo. Veel gezien vooral dankzij de gids ( een komodovaraan van 1 maand op de savannne en een van ca.1 jaar in de boom en verder vele andere varanen ) Heerlijk gesnorkeld bij het adembenemend mooie Pink Beach ( vooral de diverse koralen ). Vooral ook lekker gerelaxed.

Weer terug naar Bali. Het leek ons vooraf tijdvulling, maar we hebben uren op het strand gezeten en heel veel gekletst met plaatselijke bewoners onder het genot van een bintang. We kwamen eigenlijk tijd te kort. Het vliegveld van Bali was 's nachts voor onze nachtvlucht niet echt aangenaam ( vele ratten die zo rondliepen en een vlucht waarvan de vertrekgate niet duidelijk was ( gelukkig was er maar één vlucht ! ).

In Jayapura, opnieuw een voortreffelijke gids, die alles voor het visum al geregeld had en ervoor zorgde dat we bijna meteen door konden vliegen - helaas de koffers konden niet meteen mee !) Spannend hoe Wamena zou zijn. Het wachten op de koffers zorgde ervoor dat we wat langer in Wamena bleven. Onze indruk was, ondanks het feit dat we vele papoea's gezien hebben en zelfs enkele met een peniskoker,dat de Indonesische invloed toch wel duidelijk zijn sporen achter heeft gelaten. Na afloop van de reis zeiden we ook tegen elkaar : we hadden 25 jaar eerder moeten gaan !

De tocht naar de Baliem Valley Resort was lang,lastig, maar ook indrukwekkend door alles om ons heen. Het resort zelf heeft zijn beste tijd gehad qua bouw en comfort van de "hutjes ", maar iets beters hebben we ook niet gezien in Wamena e.o. De hartelijkheid en de uitstekende service van het personeel naast het prima eten waren een groot pluspunt. Onze plaatselijke gids, van oorsprong een Yali, had een grote toegankelijkheid bij de Dani bevolking.Veel steun hebben we gehad van de begeleidende gids van het resort, die voor extra ondersteuning zorgde bij de zware klimtrajecten.De drie dagen die we door het oerwoud en de velden, vaak langs moeilijk begaanbare paden,hebben doorgebracht waren ene belevenis op zich. Jammer vonden wij dat er bij het fotograferen veel nadruk lag op het betalen.

De tocht naar de zoutwaterbron was pittig maar bijzonder leuk, vooral door de plaatselijke begeleiding.Het varkensfeest met alle gespeelde poespas eromheen was wel een hoogtepunt van ons bezoek aan de Baliemvallei. Toen mochten we vrijelijk fotograferen en dat leverde vaak de mooiste plaatjes op.Toch moesten we de dag erop al weer terug naar Jayapura.De boottocht over het Sentanimeer, het bezoek aan een eilandje, de prachtige boombastschilderingen en het eten in restaurant Yougwa zorgden samen met het bezoeken van de markt in Hamadi en het rijden naar de top van de heuvel tegenover Jayapura voor een mooie dag.Helaas waren de musea gesloten op zaterdag.

Via Biak vlogen we naar Makassar.'s Middags hebben we ons met een becak laten rondrijden door de stad. Veel gezien, vooral plaatsen waar je anders niet of nauwelijks komt ( zoals de grote nieuwe moskee in het noord-oosten van de stad ). De volgende dag vertrokken we in een busje naar Toradjaland. Deze tocht via Bira en Senkang was mooi omdat je veel meer plaatselijke zaken ziet ( katoenbouw,allerlei soorten specerijen,vleermuizen,het bouwen van schepen uit teakhout,een prachtig strand in Kalukua,een bruiloft,een waterval,een begrafenisstoet,het heerlijk zoete palmsuiker ( er lekker op gebakken banaan ) en nog veel meer. Maar 3 dagen lang, zeker 6 tot  7 uur in een busje zitten vraagt veel,ook van de chauffeur en de gids.

Twee volle dagen Toradjaland was een verademing. Een supermooi hotel, twee dagen excursies naar diverse plekken waar we in aanraking kwamen met de dodenrituelen,de wijze van begraven,het bouwen van de traditionele tongkonan, de tau-tau beelden, de babybomen en festiviteiten rondom een begrafenis ( wel een bloederig schouwspel ) zorgden voor een boeiend geheel. De terugreis, nu slechts een dag, met nog een aantal stops waar we o.a. vanille konden kopen,verliep vlekkeloos.Dat we in Makassar,door het onjuist vermelden van de gate en het niet alert reageren van personeel op onze vragen, bijna onze vlucht naar Djakarta misten, mocht de pret niet drukken.

Van Verre, bedankt voor de uitstekend verzorgde trip. We zullen jullie onthouden.