Huisjes aan het Tobameer op Sumatra

Reisverslag van Marit en Rob

Redactie Indonesie 15-5-2008

Beste Irene,

Ietwat verlaat hierbij alsnog een reactie op de geweldige reis die we afgelopen maand maart gemaakt hebben. We hebben het dus helemaal geweldig gehad, ondanks wat kleine ongemakken voor Marit de eerste dagen op Sumatra (griepje van huis uit meegenomen) en voor mij de laatste 2 dagen op Bali (campylobacter bleek later a.g.v. een fout sateetje in Ubud bij Ary’s). Maar er bleef genoeg tijd over om te genieten. Hieronder kort per punt een samenvatting:

Heenreis ging perfect: goede stoelen, vriendelijke bediening en snelle aansluitingen. Leuk ook dat we champagne kregen en een taartje. Onze gids stond ons op te wachten volgens afspraak.

Bijkomen van de reis (volgens plan) was er niet bij: diezelfde middag zijn we na een uurtje slapen de rondleiding door Medan gaan doen. Dit i.v.m. de voedertijden de volgende dag in Bohorok. Bleek wel verstandig, maar op de eerste dag waren we aardig moe uiteraard. Medan is een drukke maar mooie stad. Hotel wat saai, maar wel erg comfortabel voor de aankomst. Prima dus.

Bohorok: prima hotel, veel orang utans gezien. Helemaal geweldig.

Naar Brastagi was een lange reis. Mooi hotel hier. Toevallig was er net een oogstfeest aan de gang, dus dat was erg leuk. Peceren heb je eigenlijk zo gezien. Uitstappen, twee oude huizen bekijken en instappen en doorrijden. Wat overigens een mooie tussenstop was (tip!) is vlak voor Berastagi heb je een grote waterval. Vanaf de weg een klein kwartiertje een pad in. Erg mooi en er schijnen ook apen te zitten. Die hebben we daar niet gezien, maar een stukje verderop weer wel.

Naar het Tobameer. Hier bleven we 3 dagen in het Carolina hotel. We hebben ook het oorspronkelijke hotel gezien (het Silington hotel), maar dat vonden wij er echt veel minder leuk uitzien dan het Carolina. Geluk bij een ongeluk dus. Het zat er vol met Sumatranen, die voornamelijk veel gezongen hebben. Erg leuk. Drie dagen is voor Samosir eigenlijk een dag teveel, maar gezien Marit’s gezondheid kwam het ons goed uit. De derde dag op Samosir hadden we veel tijd over en wilden we nog naar de brug over het kanaal en de hot springs. Dat kon, maar dan moesten we 100.000 bijbetalen omdat het buiten het programma was. Dat leek ons wat overdreven, maar goed: voor een tientje een leuke middag is op zich voor ons niet zo duur.

Eigenlijk was voor ons het enige puntje van kritiek hoe we het hadden geregeld met het geld. We hebben onze gids op zijn advies 400.000 gegeven, zodat hij ‘alle entrees’ zou betalen. Maar toen wisten wij nog niet dat hij daar ruim voldoende aan zou hebben omdat het allemaal zo spotgoedkoop was. Over het geld dat overbleef  was hij heel open: 2/3 voor zijn vrouw en 1/3 voor hemzelf. Wat voor ons ook wat onduidelijk was, was de tegenstrijdige informatie omtrent eten onderweg. Volgens jullie informatie was alles inclusief, volgens reisgidsen en andere toeristen die we spraken was het gebruikelijk om deze kleine maaltijden voor de chauffeur en gids te betalen. Het was allemaal erg goedkoop, dus toen we doorkregen dat ze steeds nogal opzichtig naar ons keken bij het afrekenen hebben we het ook betaald. Beetje vreemd voor ons en onze fooi die we in gedachten hadden, hebben we wat verlaagd. Qua vriendelijkheid, hulp en kennis overigens een uitstekende gids! Erg sneu wel dat wij sinds november de eerste gasten voor hem waren.

Java was de volgende stop.

Deze reis ging prima en de gids haalde ons dus direct op. Omdat we pas ’s avonds laat aankwamen kon van een bezoek aan Java (stond in het programma wel) geen sprake meer zijn. We zijn direct naar Bogor gegaan en vrijwel direct gaan slapen. Happy valley was een leuk hotel. De tuin in Bogor erg mooi. Veel vliegende honden gezien.

Bandung had een wat saai hotel, maar wel comfortabel. Deze stad was erg leuk. Die angklung school een prima tip, dat was heel schattig. Vulkaanafdaling ook zeker de moeite waard (op de stalkende verkopers na). Omdat het regende waren we bij Ciater zo vertrokken en zijn we naar een mooi restaurant geweest waar ook een sawa en viskwekerij bij hoorde. We kunnen alleen niet meer op de naam komen, maar het was er erg rustiek en mooi.

De rit naar Baturaden was erg mooi. Omdat we wat laat aankwamen hadden we geen tijd meer voor de 7 bronnen. Was geen probleem. Beetje niksen was ook erg welkom. Prima hotel met fantastisch uitzicht.

De volgende dag naar het Diengplateau. We lazen hier verschillende berichten over, maar wij vonden het erg mooi. Echt mysterieuze sfeer omdat het er opvallend koel was, veel mist over de berghellingen naar beneden kwam rollen en overal rookpluimen opstegen. Erg mooi, maar vooral omdat we de echte grote tempels nog niet hadden gezien.

Aankomst in Magelang was een aangename verrassing: erg luxe en mooi hotel (puri asri) en prima uitvalsbasis voor de volgende dag.

Borobodur: geweldig! Echt zeer indrukwekkend. (Dat vonden de scholieren overigens ook van ons, we zullen in veel fotoalbums te zien zijn…). Na de Borobodur zijn we een colaatje gaan drinken bij hotel Amanjiwo en ons ook laten rondleiden daar. Prachtig maar volstrekt onbetaalbaar hotel. Vooral leuk vanwege het schitterende uitzicht op de Borobodur en even een halfuurtje maximaal relaxen.

Yogyakarta: prima hotel. Hier o.a. naar het Ramanyana ballet gegaan incl buffet. Vonden wij erg mooi. Paleis van de sultan, zijn buitenverblijf, de vogelmarkt en het waterkasteel. Genoeg te zien hier. Ook een ritje door de stad gemaakt met de bencak en verder vooral lekker terrasjes genomen, rondgeslenterd en mensen bekeken. Leuke stad. Wel snikheet.

Op weg naar Malang naar Prambanan geweest. Fantastisch mooi. Doet niets onder voor de Borobodur. Daarna een lange rit richting Malang. Tegen de tijd dat we bij het leuke wandelgebied waren schemerde het al behoorlijk dus zijn we in een keer doorgereden. Malang zelf heeft niet zoveel te bieden; Toko Oen was wel erg grappig. Niet teveel van verwachten (het wordt nogal opgehemeld), maar gewoon een bak koffie doen. Prima. Het hotel hier was wel wat minder vonden wij.

De Bromo vulkaan, de zonsopgang en de wandeling door de woestijn waren indrukwekkend. Echt een hooogtepunt. Prima hotel ook hier.

Kalibaru weer een erg leuk plekje. Relaxed hotel, leuke rondleiding op de plantage.

Door naar Bali, wat voor ons voornamelijk in het teken stond van honeymoonen en luxe.

Allereerst complimenten voor de hotels in Lovina en Ubud. Echt helemaal geweldig.

In Lovina kregen we overigens een gratis upgrade van onze auto omdat ze graag zaken met jullie doen (!). We hebben hier het boeddhistisch klooster bezocht (erg mooi) en de hotsprings (beetje te druk in het water). De volgende ochtend dolfijnen spotten. Eigenlijk een vreselijke vertoning al die bootjes in het water. Wel veel dolfijnen gezien en dat was het wel waard. Prachtige zonsopkomst ook!

Gitgit was even zoeken, maar de moeite zeker waard. In Ubud hebben we gefietst (erg warm wel), geborreld, ballet bij het paleis bekeken (mooi!) en geshopt. Bij het hotel hadden we een leuke excursie: met een boeddhist 2 uur lang mediteren in een tempel. Ubud is erg druk, maar wij hebben ons er prima vermaakt.

Tot slot Nusa Dua. Vonden wij eigenlijk het minste, beetje te massaal en hoog Tokkie-gehalte. Was overigens het enige hotel waar we ons niet door jou hebben laten adviseren…. Wel heerlijk gegeten (niet in het normale restaurant, maar wel in het niet zoveel duurdere Balinese specialiteiten restaurant), zonsondergang bij Uluwatu gekeken en aan het strand gelegen. Wat wel erg goed was, was een massage arrangement dat we hier hebben genomen. Maximale ontspanning dus.

Al met al een uitgebreid verhaal geworden waarin de positieve punten voor ons er absoluut boven uitspringen. De punten van aandacht kun je eigenlijk als Van Verre niet beïnvloeden lijkt me, maar misschien zie je zelf aanknopingspunten.

Overallscore: een 9.

Wij zullen jullie zeker aanraden als we van mensen horen dat ze naar Indonesië willen.