Rijsterrassen op Bali

Redactie Indonesie 12-12-2008

Betreft individuele rondreis Java-Bali, 30 dagen, aanvang 13 september

Goedemorgen,

N.a.v. de `Welkom Thuis´ brief willen we graag onze ervaringen met u delen. Alles bij elkaar hebben we een fantastisch mooie reis gehad en hebben we prachtige herinneringen. Mede dankzij de Ramadan hebben we op veel plaatsen in relatieve rust kunnen rondkijken, zoals bij de Borobudur, de Prambanan, de Kraton in Yogyakarta. Veel van de souvenirwinkeltjes waren gesloten, dus weinig ´last´ van commercie. We kunnen iedereen aanraden om in deze tijd te reizen. Goed dat we op tijd vóór het suikerfeest op Bali waren (bedankt voor de goede planning!), want de laatste dagen op Java begon het al drukker te worden met verkeer.

De hotels:

• Hotel Saraswati bij de Borobudur. Geweldige keus, prachtig gebouw, kamers, tuin en zwembad. Superdeluxe! Wat een sfeer! Ontzettend vriendelijk en behulpzaam personeel. De tweede dag kregen we zelfs een upgrade naar een suite ivm de komst van een groep. Ook de nabijheid van de Borobudur is een plus.
  • Grand Hotel Mercure Yogyakarta. Erg mooi, maar ook erg druk. Ivm geluidsoverlast van een kapotte waterpomp boven onze kamer kregen we zonder problemen direkt een andere kamer. Prima geregeld.
  • Kartika Wijaya in Batu. Mooi koloniaal gebouw. De kamers zijn wel nodig aan een opknapbeurt toe.
  • Bromo Cottages in Tosari. Als natuur- en rustliefhebbers hadden we hier wel een extra dag willen blijven. Na de drukte van het verkeer en de drukte op Java was het een verademing om op zo'n mooie rustige en koele plek in de bergen te zijn. Jammer dat we hier zo snel al weer weg moesten.
  • Margo Utomo in Kalibaru. Leuke opzet met plantage, mooie omgeving, maar als individuele reizigers voelden we ons wel enigzins verloren tussen de vele groepen die nogal een groot stempel drukken op de gang van zaken (buffetten, live muziek, grote gereserveerde tafels). 's Avonds hebben wij om die reden steeds 'buiten de poort' gegeten. Ook gezellig hoor!
  • Mimpi Menjangan bij Pemuteran. Een absolute aanrader! Dan wel niet ín Pemuteran maar enkele kilometers ervoor. Prachtig, relatief nieuw en kleinschalig resort in nationaal park. Mooie kamer met buitendouche en patio met loungebanken. Twee mooie zwembaden met gazebo's en ligbedden. Parkachtige omgeving. Mooi gelegen restaurant aan de baai en vriendelijk personeel (m.u.v. nogal afstandelijk en verveeld receptiepersoneel). Wat een rust! De snorkeltour naar Menjangan Island viel tegen (erg gehaast). Opmerking: Omdat Mimpi geïsoleerd ligt (in Nationaal Park ver buiten Pemuteran) ben je geheel van de voorzieningen op het resort afhankelijk (geen alternatief restaurant, winkel enz.). Dat geldt dus ook voor het vervoer naar Lovina (geen taxi, maar 'duur' hotelvervoer).
  • Aditya Resort in Lovina. Vriendelijk personeel. Verder geen bijzonderheden. Mooi achterland.
  • Coral View Amed: Gelukkig maar één overnachting, want hier voelden we ons absoluut niet welkom. IJskoude ontvangst en dito afscheid. De receptionisten hebben werk, maar jammer dat er gasten zijn. Dezelfde houding in het restaurant. Hotelkamer matig.
  • Tirta Ayu Hotel in Tirta Gangga: Absoluut hoogtepunt! Gloednieuwe villa direkt aan het eveneens gloednieuwe zwembad. En qua lokatie, op het terrein van het waterpaleis, superromantisch. Vooral 's avonds als er geen bezoekers meer zijn en je zit in het restaurant met uitzicht over het waterpaleis, de rijstvelden en in de verte de lichtjes van de dorpen aan de kust.
  • Bali Sprit Ubud: Ook hier hebben we genoten van de ligging van het hotel in de natuur, aan de rivier en in het groen. De wandelingen naar Ubud door Monkey Forest. De raft-tocht was leuk, niet echt spectaculair, erg massaal en daardoor ook wel een beetje een kermisattractie. In ieder geval anders dan we gewend zijn.
  • Cempaka Blimbing Villas in Blimbing: Tja....paradijs op aarde. Hier hadden we graag langer gebleven. De rust, het groen, de villa met veranda, lief personeel. De wandeling met een hotelmedewerker door de omgeving is een erg leuk extraatje.
  • Sari Sanur Resort, Sanur: De afsluiting van de vakantie was wel een domper. Een resort kun je dit amper noemen. De huisjes zijn wel aardig, maar verder geen voorzieningen. Het zwembad is ondiep, waardoor het water vies lauw is. Slechts 6 bedden rond het zwembad en 2 parasols. Ook ligt het in de 'achterbuurt' van Sanur (noorden). De kust van Sanur vonden we ook niet mooi. De branding ligt 100 meter uit het strand. Die afstand is niet bezwaarlijk, maar wel dat het ondiepe water tot aan de branding begroeid is met waterplanten en wier. Eerlijk gezegd zonde van de tijd en hadden we liever in het noorden wat langer aan het strand gebleven: Mooier, kleinschaliger, alternatiever en rustiger

Wat betreft het vervoer was alles prima geregeld. Naar ons idee is de agent op Java iets beter georganiseerd dan de agent op Bali. De twee chauffeurs op Java hadden de vouchers voor de betreffende trajecten bij zich en assisteerden bij het inchecken. Op Bali hadden de chauffeurs geen vouchers meegekregen en wisten ook niet altijd met zekerheid naar welk hotel we moesten. Daarom moesten we op Bali steeds kopietjes laten maken van de voucher die we van jullie hadden gekregen. Ook had de agent de hotels gereserveerd onder de naam Johannes (voornaam), maar gelukkig waren we daar snel achter. Het Bali Spirit Hotel had de nieuwe chauffeur bijna naar huis gestuurd, want de naam 'Emmerik' was niet bekend. We zouden het op prijs stellen als u onze tevredenheid over de chauffeurs Agus (Jakarta-Bandung) en Mr. Musrali, alias Ali (Yogyakarta-Pemuteran) aan de lokale agent op Java wilt doorgeven. Bijzonder aardige en behulpzame mensen en prima chauffeurs.

We hebben veel foto's gemaakt en zullen er later een paar opsturen.

Tenslotte willen we nog melden dat we erg tevreden zijn over Van Verre. Met name de persoonlijke benadering en mogelijkheid een reis helemaal op maat te laten maken is ons goed bevallen. Onderweg kwamen we nog andere klanten van Van Verre tegen die er hetzelfde over dachten. We wilden het kort houden, maar in ons enthousiasme over de reis is het toch een heel verhaal geworden.

Na deze reis zijn we nog nieuwsgieriger geworden naar de minder toeristische eilanden, zoals Sulawesi en de Molukken. Volgend jaar hebben we andere plannen, maar wellicht het jaar erop.