De orang oetans in Bukit Lawang op Sumatra in Indonesie
logo-linkedin

Reisverslag van de heer en mevrouw Plomp

Redactie Indonesie 15-5-2008

Beste Irene,

 

Dank voor je "Welkom thuis"- brief van 21 mei jl. Aan je verzoek om evaluatie voldoen wij natuurlijk graag.

 

Onze keus voor Indonesië blijkt een goede geweest te zijn. Indonesië is een boeiend, fascinerend en landschappelijk fraai land. We hebben veel mooie dingen gezien, maar ook een aantal schrijnende situaties, met name op Sumatra. Wat opvalt, is de mentaliteit van de bevolking: vriendelijk en gericht op samenwerking, d.w.z. elkaar de ruimte geven op vele fronten, tot in het verkeer toe.

Hoogtepunten waren zonder enige twijfel Bukit Lawang (waar Eveline zelf een orang oetang- vrouwtje- met kind bananen heeft gevoerd), het Tobameer, de Tankuban Perahu met z'n warmwaterbaden (Ciater), het Anklungschooltje waaraan we bijzondere herinneringen hebben over gehouden, Cangkuang (een paradijs!) waar we onze gids troffen die ons mee heeft genomen naar zijn in aanbouw zijnde huis, uiteraard de Borobudur, de Bromo en de rondleiding door de tuin in Kalibaru.

 

Over de vluchten met Malaysian Airlines en Garuda zijn we zeer tevreden. Op een enkele uitzondering na waren de hotels uitstekend. We vonden het hotel Bromo Cottages wat minder. Zeker als je daar bent aangewezen op de keuken van het hotel en die bijna niets te bieden heeft, stelt dat teleur. Vervoer was zeer betrouwbaar: stipt op tijd en veilig in de toch redelijk chaotische toestanden in het verkeer. Lof wat dat betreft voor alle chauffeurs! Wat de gidsen betreft, vonden we de gids op Java (Baby) wat meer ervaren dan die op Samatra (Masver), niet eens zozeer wat betreft kennis van het eiland maar wat betreft bejegening van mensen die voor het eerst- zoals wij deden- een dergelijke reis maken. Masver begon vanaf het moment dat we in de auto zaten direct alleen maar over geld te praten, d.w.z. datgene wat we moesten betalen. En toen we in het eerste hotel in Medan ook nog een krediet vooraf moesten geven, had ik daar zo mijn gedachten over. Het positieve ervan is wel dat we geleerd hebben om te gaan met fooien/ plaatselijke gidsen.

 

Twee opmerkingen over de organisatie:

a. Bij binnenkomst in Medan blijkt er geen mogelijkheid tot pinnen of gebruik maken van de creditkaart. We hadden geen dollars meegenomen en onvoldoende euro's (meer) op zak. Dat leverde even wat consternatie op. Het lijkt mij goed toekomstige reizigers hierop te wijzen.

b. Bij de transfer van Ubud naar Sanur: We werden keurig om 09.00 uur gehaald en naar Sanur gebracht. Dit duurt hooguit drie kwartier. Maar in hotel Pur Santrian in Sanur kun je pas vanaf 14.00 uur (!) inchecken. Het zou makkelijker geweest zijn in plaats van 9.00 uur om bijvoorbeeld 12.00 uur uit Ubud te vertrekken.

 

Voor een volgende reis (2008) hebben we voor ons zelf als aandachtpunt de lengte van de totale reis genoteerd in relatie tot datgene wat je gaat zien. Op Sumatra had Brastagi er achteraf gezien wel uit gekund en Java had in z'n geheel misschien wel iets korter gekund.

 

Ons eindoordeel over het geheel is dan ook zeer positief: een dikke 8!

 

Irene, dank voor al je goede zorgen, we hebben een heel interessante en toch ontspannen reis gehad. Zodra we weer een reis maken naar het verre oosten zullen we Van Verre zeker niet vergeten.

 

Met vriendelijke groet,

 

Roel & Eveline Plomp.

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.