Reis op Java en Bali: een fantastische ervaring
logo-linkedin

Redactie Indonesie 25-10-2012

Eind augustus reisden wij (4 pp., 60+, privé) ruim 3 weken over Java / Bali. Wat een fantastische ervaring. Een geweldige gids (Iwan Abidin, vraag naar hem !!!) en een heel safe chauffeur (Tony). Schitterende hotels (hadden we ook om gevraagd, en daar was geen teleurstelling bij). Voor de vragenstellers: geen mug gezien, dus niks malaria of Dengue gevaar.

Jakarta hebben we overgeslagen (zoals velen doen). Bogor botanische tuinen: op zich wel indrukwekkend, maar erg vuil door het publieke karakter (wij hadden bovendien te weinig tijd). De rit naar Bandung: geen natuur gezien, de hele route is lintbebouwing, leuk omdat het nieuw voor ons was, maar niet wat je tevoren verwachtte. De markt in Lembang stelt niets voor, elk ander stadje heeft meer te bieden. De bronnen in Ciater: een vieze oude boel, maar je wil het gezien hebben. Theeplantage +fabriek.  Het Angklun schooltje Adjo: geweldige voorstelling.

Met de trein naar Jogja (leuk), dwz naar hotel Saraswati Borubudur: schitterend hotel, maar wees op uw hoede voor de service daar. De Borubudur om 6 uur 's morgens: beautiful, overigens waren WIJ de bezienswaardigheid voor de massale indonesesische bezoekers. Daarna trip met een andong naar een kampong, leuk leuk. Diverse ateliers bezocht, batik, zilver, lederen poppen, etc. In Jogja Marayana ballet (incl. diner) aanrader. Kraton niet bijzonder. Fietstocht door kampong/ sawah's schoolbezoek etc., heel leuk.

Prambanan tempels minder indrukwekkend dan voorheen gedacht (ook restauratie).

Richting Kediri bezoek aan Candi Sukuh (erotische tempel), initiatief van gids Iwan: lachen. Kediri biedt niets behalve de fabriek van kreteksigaretten (om dit te bezoeken moet je via VanVerre minstens 2 maanden tevoren een verzoek hiertoe doen, anders vang je bot). Wij dus.

In Malang moet je inderdaad even naar café Toko Oen. Vandaaruit met de becak rondrijden naar o.a. de vogeltjesmarkt. In de avond kwamen we bij het sympathieke hotel Java Banana, waar we 's nachts om 3 uur met jeep werden opgehaald voor de zonsopgang bij de Bromo vulkaan. Onvergetelijk. We hadden geluk: het was kraakhelder. Daarna met paardjes en via een lange trap naar de kraterrand. Dit wil je niet missen.Na het ontbijt richting Kalibaru, Margo Utomo, wat een romantische plantage, neem daar gewoon de excursie naar de eigen mini-plantage. De Java trip eindigde met de oversteek per ferry naar Bali, waar de gids en chauffeur weer terug moesten (helaas).

De dolfijnenexcursie in Lovina is grappig (hadden we niet willen missen). De tocht naar het zuiden ging de mist in omdat onze gids niet de route volgde die we hadden afgesproken. Ons hotel in Sanur (Tandjung Sari) is om nooit te vergeten.

Kortom, een prachtige reis, dankzij Van Verre.