Reis door Java en Bali
logo-linkedin

Redactie Indonesie 11-9-2009

Kort verslag  van onze Java/Bali-reis in juni 2009, voor Van Verre.

-       Intercontinentale vluchten                 goed

-       Hotels                                                zeer goed

-       Vervoer = chauffeur                          goed

-       Gids                                                   zeer goed

We (Ruud, Marianne, Meike en Thijs) hebben twee weken over Java gereisd van Jakarta (file,file!), via Bogor, Bandung, Jogyakarta, Kediri, Malang en Kalibaru naar Bali. Op Bali zijn we naar het huis gebracht waar we de laatste week zouden verblijven (dat hadden we zelf geregeld via eigen contact).

Het was een reisformule die we nog nooit eerder zo hadden gedaan: luxe, van hotel naar hotel, met busje, gids en chauffeur. Voortdurend werd alles voor ons fantastisch geregeld ..

Het was even wennen, want normaal regelen we alles zelf!

Niet alleen Karel (gids) en Irin, later Tatang de chauffeur waren er op uit om alles goed voor ons te organiseren, maar ook het personeel in alle hotels en vele anderen die we hebben ontmoet .. Overal voelde je je even welkom.

Omdat het niet alleen een vakantiereis was, maar er ook 6 werkafspraken op het programma stonden voor Ruud (in het kader van de Indonesië-strip) moest er hier en daar wat aangepast en geïmproviseerd worden in het programma. Dat maakte deze reis ook wel heel speciaal, want daardoor hebben we een aantal interessante en leuke ontmoetingen gehad.

Een van de Indonesische contacten van Ruud bleek zelfs een neef van Karel te zijn!

Bovendien wilden we ook graag een paar plekken bezoeken waar mijn moeder in haar jeugd gewoond had. Alles wat we gepland hadden is ook gelukt, mede door het (daadkrachtige) organisatietalent van Karel.

Karel heeft onze vakantie heel speciaal gemaakt. Het is een gids met heel veel kennis van het land, de geschiedenis, de natuur, gezondheid, de gewoontes en de mensen!

Werkelijk met iedereen maakt hij een praatje, breekt binnen een minuut het ijs, is vriendelijk en nieuwsgierig naar mensen en dat werkt altijd! Hij krijgt alles voor elkaar wat hij wil,  want iedereen doet het graag voor hem. Hij maakt overal ‘sobat’ met een vanzelfsprekend gemak. Daardoor hebben we dingen gedaan, gezien, geproefd .. die we anders nooit ervaren zouden hebben. Op de koffie met versgebakken pisang goreng bij een vriend van hem, die weer een vriend had die ons in Bogor naar de straat kon brengen waar m’n moeder heeft gewoond ..bijv. Durians gegeten of eigenlijk meer geproefd langs de kant van de weg in de bergen .. wij hadden al snel genoeg, maar de restanten van zo’n dure lekkernij konden Karel en Tatang niet achterlaten, dus dat ging mee in de bus voor later. Nu weten we dus waarom durians ook wel stinkvruchten worden genoemd.

Karel had steeds voor ons allemaal aandacht, hield goed in de gaten of iedereen het wel naar zijn/haar zin had.

Van tevoren thuis had ik wat Indonesisch geleerd, maar Thijs heeft het pas geleerd in het land zelf en kan nu aardig Indonesisch praten. Karel heeft heel wat keren met hem even apart gezeten om z’n vragen te beantwoorden en met veel geduld Bahasa Indonesia  te oefenen. Bovendien zei hij tegen iedereen dat ze met Thijs wel Indonesisch moesten praten en geen Engels of Nederlands .. dan leer je het wel snel hoor! Hij heeft nog steeds sms-contact met een van de chauffeurs, die hem overigens ‘Bandung by night’ heeft laten zien achterop de motor ..

Indonesisch eten beviel ons goed. Meestal aten we niet in de hotels, maar ergens in de stad en/of onderweg. Vrijwel altijd prima adresjes! Soms 3 x per dag rijst eten, dat hadden we niet bedacht van tevoren.

Het waren vaak lange dagen, lange ritten. Heel vroeg op, veel bekijken, druk programma en ook in de bus onderweg was je voortdurend aan het kijken (en luisteren naar Karel).

Het verkeer op Java was eigenlijk doodeng, grotendeels drukke tweebaanswegen waar werkelijk alles rijdt en loopt: auto’s, bussen, vrachtverkeer, maar ook fietsen, brommers, becaks, ossenwagens kinderen, kippen .. verzin het maar.

Voortdurend inhouden en inhalen, niets voor mij! Maar we hadden goede chauffeurs en het werd al snel duidelijk hoe iedereen in het verkeer, steeds rekening met elkaar houdt en anticipeert. Het soepel meebewegen met wat je tegenkomt is misschien wel een mooie metafoor voor de manier waarop mensen daar leven. In elk geval was het na het begin niet moeilijk om me er in vertrouwen aan over te geven en te genieten van het leven langs de weg en de vaak schitterende natuur ..

Twee weken is eigenlijk te kort voor de reis die we over Java hebben gemaakt. Op sommige plekken waren we graag wat langer gebleven zoals bijvoorbeeld in de omgeving van Sariswati en Kalibaru. In Kalibaru kwamen we helaas pas laat aan doordat we pech hadden onderweg. Dus de plantage en de plaats zelf hebben we nauwelijks kunnen bekijken omdat we de volgende ochtend alweer vroeg op pad moesten voor Bali. In twee weken zo intensief met elkaar optrekken krijg je wel een band met elkaar, het was dan ook even moeilijk om afscheid te nemen van Karel. We hopen dat hij over niet al te lange tijd nog een keer in de gelegenheid is om naar Nederland te komen wat hij zo graag wil. Dan zullen we hem hier graag ontvangen!

Ook op Bali hebben we het fantastisch gehad, een prachtige Balinese villa ‘Sinar Cinta’ met zwembad, in Amed met heel lief en zorgzaam personeel. We dachten daar een weekje rustig aan te doen, wat maar deels gelukt is omdat daar ook nog zoveel moois in de buurt te zien en te doen is: het waterpaleis Tirtagangga, het origineel Balinese dorp Terganan, de markt in Amlapura en later Ubud, snorkelen bij het Japanse wrak, bezoek aan de moedertempel Besaki, een prachtige wandeling door de rijstvelden èn we werden uitgenodigd op de bruiloft van een vriend van de chauffeur, op het erf van het huis van de familie van de bruid. Ceremonie, samen eten (wij ook allemaal in Balinese geleende feestkleding) .. dat was wel heel bijzonder.

Al met al hebben we een fantastische reis gehad, die prima georganiseerd was, zowel vooraf als ter plekke! Rapportcijfer? Een dikke 9.