Wassende vrouwen bij een rivier op Sumatra
logo-linkedin

Prachtige reis op Sumatra

Redactie Indonesie 16-10-2012

Jakarta

We zijn gisteren vertrokken vanaf Schiphol 12 uur gevlogen, om 5.45 u aangekomen in Singapore, om 6.45 u weer vertrokken naar Jakarta. Om 8.00 uur aangekomen, visum gehaald, alles verder afgehandeld even nog langs de flappentap 1.500.000  Roepia gehaald (134 euro) bij de uitgang stond de chauffeur te wachten, die heeft ons naar het hotel gebracht, grote stad dat Jakarta, erg veel verkeer wat allemaal door elkaar heen rijdt, je begrijpt niet dat er niet meer ongelukken gebeuren, temperatuur is wel even wennen, 30 graden, ik heb veel zweetdruppeltjes weg moeten vegen de eerste paar dagen, je went er aan. Naar Klein Indonesië geweest, dit is een park met allemaal traditionele huizen waarin gebruiksvoorwerpen en kledij uit die streek of eiland gepresenteerd staan.Het was ook een soort feestdag en een soort verkiezingen waren aan de gang en ook wil iedereen met je op de foto, erg leuk. Hierna zijn we naar het nationaal monument gegaan, dit is een grote toren waar je met een lift naar boven kan, helaas waren we te laat, ging al om 15.00 sluiten, daarna nog een markt bezocht. Toen naar het hotel, ‘s avonds wezen eten in het restaurant, schonken ze geen biertje, we zaten net toen werd de tafel vol gezet met allerlei schaaltjes met groenten en vlees en een grote bak met rijst. Bleek dat alleen hetgeen gegeten werd, afgerekend wordt.

Sumatra

Vandaag naar Sumatra, om 9.30 uur vertrokken naar het vliegveld van Jakarta, we zouden om 12.55 uur vertrekken, helaas was er een flinke vertraging, we vertrokken pas om 15.30 en om 16.30 uur stonden we op Sumatra op het vliegveld van Bengkulu, de chauffeur (Ruslan) stond al te wachten op ons vanaf 13.00 uur en heeft ons naar ons hotel gebracht. Kamers zijn redelijk, er is een zwembad en de zee is op loopafstand. ‘s Avonds in het restaurant gegeten, we moesten buiten eten want er was een feest binnen aan de gang, temperatuur is nog steeds 30 graden, mensen zijn erg aardig.

Vandaag zijn we het huis van Soekarno wezen bekijken, daarna naar het huis van zijn 2e vrouw Fatmawati, veel kleding te zien etc. Ook het fort Marlborough hebben we bekeken.Daarna iets gedronken bij een strandtentje.
Verder nog heerlijk gezwommen in het zwembad. Later in de stad wezen eten. Vandaag vertrokken naar Lubuk Lingau, Onderweg hier en daar gestopt, daar aangekomen om ongeveer 15.00 uur om 16.00 uur de stad in gegaan, kregen we een enorme onweersbui op ons hoofd, we stonden onder een afdakje zagen we aan de ander kant van de weg dat het water niet snel genoeg wegliep, de auto’s reden door een halve meter water heen. Toen het te lang bleef regenen zijn we in een lokaal taxibusje gestapt terug naar het hotel. Later in een restaurant aan de overkant van het hotel gaan eten. Vandaag naar Bangko, een uur of 4 of 5 rijden, onderweg hebben we allerlei dingen bekeken zoals een rubberboom.

Toen we hier aan het kijken waren zagen we ook een aap in het bos, helaas waren ze zo snel dat we geen foto konden maken, ook palmbomen waarvan palmolie wordt gemaakt. Onderweg kwamen we over een brug, daar even uitgestapt om foto's te maken kwam iedereen weer naar ons toe om even hallo te zeggen en te vragen waar we vandaan kwamen, erg grappig, je voelt je de koningin, kwam een man langs die goed Engels sprak en vroeg ons om zijn dorpje te bekijken, dit hebben we gedaan, iedereen zegt je gedag, kinderen komen je tegemoet en willen je een hand geven, sommigen willen met je op de foto. Later nog een katoenboom (kapokboom) tegengekomen.

Om 16.00 uur waren we in Bangko, even later het dorp ingegaan en daar gegeten, later in het hotel een biertje besteld, deze moest wel eerst in het dorp gehaald worden.
We zaten in Kersik Tuo in een Homestay, dit is bij mensen thuis, niet zo luxe, stel je voor, geen douche alleen een grote bak koud water en een schepbakje, het eten was er wel goed.
Erg veel herrie van buiten, motoren en brommers die pal langs het huisje rijden, lijkt wel of ze allemaal zonder uitlaat rijden, na 11.00 uur ’s avonds word het wat rustiger, om 5.00 uur begint de herrie alweer, erg vervelend. We zaten rondom in de theeplantages en hebben daar ook een theefabriek bezocht, de 2e dag zijn we naar een kratermeer gewandeld met een gids, 3 uur omhoog even heerlijk genoten van het uitzicht, daarna 2 uur naar beneden en 2 dagen spierpijn. We zitten nu in Bukitinggi, hier slapen we in een luxe hotel The Hills, met een mooie kamer en een heerlijke douche (warm). Gisteren zijn we naar de Harau kloof geweest, hier zijn we met een gids doorheen gelopen, een tocht van 2 uur waar we 3 uur over hebben gedaan omdat er zoveel te zien was, het was prachtig, we zijn dwars door de rijstvelden heen gelopen door kleine dorpjes waar mensen nog leven in het jaar nul, geen stromend water, het water kwam vanaf de waterval, hier hadden ze een trechter opgehangen daaronder een tuinslang en die ging over soms honderden meters naar hun huisje. Mooie watervallen, mooie bloemen, fruitbomen, apen gezien, onderweg thee gedronken in een van de huisjes. Vandaag eerst naar het Karbauwengat gegaan, dit is een kloof hier in het stadje, ook veel apen gezien, ook door uitgehakte gangen onder de stad gelopen, deze waren door de Japanners uitgehakt, totaal bijna 6 km lang en daarna zijn we naar een kratermeer gereden, dit was een weg met 44 bochten, erg mooie uitzichten.
Hierna hebben we fort de Kock bekeken, een overblijfsel van de Nederlanders hier.

Vandaag naar Sipirok, slechte wegen lange rit, onderweg bij Bonjol passeren we de evenaar, dit is wel apart, een witte streep op de weg en daar passeer je het midden van de wereld. De rit duurde normaliter 8 uur maar doordat er onderweg een brug kapot was gegaan, gerepareerd met nog wat extra houten planken, hierdoor hadden we een uur extra nodig, wel veel aandacht weer onderweg, iedereen moet weten waar je vandaan komt en wat je doet. Vandaag weer vroeg weg! Lange dag. Onderweg veel gezien, koffieplantages, allerlei tropische gewassen en vruchten, onderweg gestopt bij een ananasplantage, hebben we er een met zijn allen opgegeten, heerlijk. Onderweg toch weer een brug die defect was, kostte weer extra tijd, daar presteerden ze het zelfs om rechts te gaan rijden i.p.v. links, chaos!!! Om half zes waren we bij de pont om over te varen naar Samosir eiland, een uur duurt de overtocht, toen nog een kwartiertje naar Tuk Tuk toen waren we bij het hotel, leuke kamer, eenvoudig, maar met warm water.

De volgende dag bleek pas dat we een prachtig uitzicht hadden op het meer vanuit onze kamers. De eerste dag hebben we ons zelf vermaakt met wandelen en de omgeving verkennen. De tweede dag zijn we met ons busje een paar leuke dingen wezen bekijken zoals, Ambarita een Batak dorp waar de laatste kannibalen hebben gewoond, hebben we van een gids uitleg gekregen hoe dat destijds in zijn werk ging, luguber. Hierna zijn we nog naar traditionele dansen wezen kijken, mochten zelf ook nog een dansje meedoen.
Nog in een huis geweest waar ze met acht gezinnen woonden, niet te geloven, allemaal een plekje van 3 x 3 meter en een kookplaats, ongelooflijk? 1 oktober naar Brastagi, Om tien uur bij de pont, om elf uur weer gaan rijden, onderweg langs het Tobameer richting het noorden gereden, de Sipiso-Piso waterval gezien en een Karo Batak dorpje, en een Batak paleis in Permatang. Erg mooi allemaal, na 5 uur rijden waren we in Brastagi. Kwamen we bij een erg luxe hotel mooie kamers lekker bed.Toen we daar binnen kwamen zat er gelijk een gids klaar om de dag van morgen te bespreken, dan gaan we naar een vulkaan, spannend.
Vandaag naar de krater van de Sibayak, om 8 uur worden we opgehaald dus vroeg het bedje uit, om 8 uur vertrokken met de gidsen, na een half uur gereden te hebben kwamen we langs een post waar een permit opgehaald moest worden, daarna nog een half uur gereden en gestopt, hiervandaan in de benen.

Eerst over de weg, daarna de jungle in, overal om ons heen gegil van apen groepen, er zaten een paar groepen dus veel herrie en gegil van de makaken. Verderop kwamen we uit het bos en zagen we wat meer en kregen we zicht op de berg, overal zagen we stoom spuiten en een geluid of je in een stoomfabriek stond, enorm!!
Op diverse plekken zit er een gat in de berg waaruit stoom komt met grote kracht, rondom het gat zit geel spul, zwavel, dit wordt regelmatig verzameld door bewoners, dit wordt gebruikt voor cosmetica en lucifers. Ook was er in een gat lavamodder te zien, dit werd gebruikt voor maskers in de cosmetica. Stinken doet het er naar rotte eieren dit is dus de zwavel die je ruikt. Volgens de gids is er geen gevaar, je moet je pas zorgen gaan maken als er geen stoom wordt afgeblazen dan is er de kans dat hij gaat ontploffen en dan komt de lava eruit. In de berg is een groot plateau te zien, dit is een dunne korst en waar de krater  ontstaat als er een eruptie plaatsvindt. Op de top wat gegeten, gids heeft bananen meegenomen en een lunchpakketje van 2 boterhammen.
We zijn naar de top van de berg gelopen op 2370 meter hoogte, mooie uitzichten over het dal en in de verte Brastagi, hierna zijn we gesplitst, Ria en Domingo dezelfde weg terug (met de vrouw (Ave) van de gids(Erwin)) en wij via een andere, wat moeilijkere (steilere) weg terug. Het pad terug ging over 1600 treden, alleen de treden waren vervallen en niet onderhouden, ging niet erg makkelijk, grote stappen, mooie natuur met alle soorten bomen en planten en bamboe bossen, lianen etc. het laatste deel weer door de jungle, beneden gekomen kwamen we Ria en Domingo weer tegen, gezamelijk zijn we naar de hotsprings gelopen, daar hebben we in verschillende baden met verschillende temperaturen (varierend van 60 tot 35 graden) een uur gezeten, en we stonken met zijn allen lekker naar de zwavel, zelfs na het douchen ‘s avonds was de lucht er nog niet af.

Petje af voor de gids en zijn vrouw, deze namen al het vuil en plastic wat ze tegen kwamen mee, alle Indonesiërs gooien namelijk gewoon alles op de grond wat ze niet meer nodig hebben, tijdens onze tocht onderweg maakten de gids en vrouw kleine vuurtjes waarin ze alles verbrandden. Op de terugweg nog even naar de een na grootste Boeddha tempel gegaan, deze stond een beetje achteraf maar dit was toch een prachtige tempel, veel goud en houtsnijwerk. Langs de weg weer apen gezien die stonden te bedelen, 's avonds hebben we in een restaurantje in Brastagi gegeten, dit hadden we aan de gids gevraagd en toen we daar aankwamen was de tafel al gereserveerd, goed maar eenvoudig eten. Donderdag 4 oktober, vandaag gaan we met een gids de jungle in op zoek naar de apen.Gisterenavond met een gids afgesproken dat we om half 8 vertrekken, kosten zijn betaald, je moet zelfs per fototoestel betalen.

Om half 8 vertrokken met de gids, onderweg laat de gids nog leuke dingen zien en ruiken zoals rubberbomen, cacaobomen en de laurier.
Veel geschreeuw en gegil van apen te horen maar nog niet te zien, opeens zien we de maki's door de bomen springen, deze leven altijd in groepen, dit zijn de brutaalste apen, we deden stukjes banaan op de bomen plakken en die kwamen ze halen, erg dichtbij, goed voor de foto's. We lopen en glijden door de jungle, modderig en glad door de regen van gisterenavond, we zien lianen, merbaubomen, prachtige natuur.
Ook zien we nog de Thomas leaf monkey, deze hebben prachtige wit-zwarte kopjes en zijn wat schuwer dan de makaken. Na een uur door de jungle te hebben gestruind kwam er nog een oerwoudmannetje bij, deze bracht drinkwater voor ons mee en bananen, de gids en het mannetje gingen samen op zoek, ook belden ze andere gidsen om te weten te komen waar de Orang Oetangs zaten.

Na een kwartier nog door het bos achter de gids gelopen zagen we ineens een grote Orang Oetang met een baby, machtige dieren zijn dat als ze binnen 1,5 a 2 meter van je af staan, hij kreeg een winterpeen en andere groenten, na heel veel foto's gingen we verder en kwamen we bij een voederplaats, daar lagen nog flink wat bananen en de makaken waren ons gevolgd en gingen uiteraard op de bananen af.
Het bosmannetje had een ananas bij zich en sneed deze in 4 stukken voor ons, deze hebben we met smaak opgegeten, heerlijk, het restant gooiden we op de voederplaats en dat vonden de maki's helemaal niet erg, ze vochten erom, je moet uitkijken dat het niet uit je handen wordt gerukt, ze komen erg dichtbij. Hierna zijn we verder gegaan en kwamen we bij een rivier, hier werden we overgevaren in een soort kano, na 20 minuten lopen waren we weer bij het resort, Petra kwam erachter dat ze een bloedzuiger had opgedaan.
In de middag zijn we naar het dorpje langs de rivier gaan wandelen, helaas ging het op de terugweg regenen, dan maar wat gaan drinken en wachten tot het droog wordt, 's avonds in het Resort restaurant gegeten omdat het weer regende, je kon goed merken dat het regenseizoen was aangebroken. Vandaag naar Medan, eerst nog even op de rubbermarkt gekeken, hier wordt alle verzamelde rubber verkocht voor zo'n 10.000 RP per kilo, dit is nog geen Euro per kilo, stinken doet het enorm.Slechte weg, erg druk onderweg, uiteindelijk waren we om ongeveer 2 uur in het Tiara hotel, mooie kamers.
's Middags de stad in gaan lopen, iedereen verklaard je daar dan voor gek, want lopen doen ze niet in Indonesië.

Paar dingen bekeken, een park, postkantoor, een paar oud Nederlandse dingen, 's avond in een eenvoudig maar goed restaurantje gegeten. Vandaag hebben we een soort tuktuk gepakt die voor het hotel staan te wachten en die hebben ons door Medan heen gereden.
's Avonds zijn we door Ruslan naar het vliegveld gebracht, om 20.30 zouden we vertrekken, helaas vertraging.
Na een uur toch vertrokken, wel in spanning of we op tijd in Singapore waren, dit vliegtuig ging om 23.55 uur, we hebben het allemaal netaan gered, we gingen weg met 30 graden in Singapore en kwamen aan op Schiphol met 6 graden, brrrr.

De organisatie

De reis is samengesteld in samenwerking met Van Verre, dit ging allemaal erg soepel en alles was mogelijk, onze dank hiervoor.De reis zelf was voortreffelijk geregeld, de transfers, de vliegreizen, de hotels, de excursies, de taxi met chauffeur was erg goed, we hadden geen gids tijdens de reis, wel lokale gidsen voor de excursies.
Het is wat ons betreft een aanrader om door Van Verre de reis te laten regelen, we hebben een hele leuke reis gehad.

Groeten van Petra, Ria, Domingo en Aad

Bekijk een voorbeeld van een rondreis Indonesië.