Prachtige reis naar Sumatra
logo-linkedin

Redactie Indonesie 21-7-2015

30 april aankomst Medan.

Kennisgemaakt met chauffeur. Sprak redelijk Engels en we konden goed met hem communiceren. Hij bood aan voor € 110,- pp alle toegangen excursies, gidsen etc. te betalen, zodat we geen zorgen hier over hadden. Er was een uitzondering: de toegang (250.000 Rp) en gids van het Nationaal Park in Bukit Lawang Hierop niet ingegaan, omdat we het zelf in de hand wilden houden en niet overal interesse voor hadden (bijvoorbeeld bezoek plantage, want dat hebben we al vaker gedaan). Het was een goede chauffeur en hij wist veel.

Hotel Tiara was op zich een goed hotel, iets gedateerd en het rook op onze kamer ook een beetje muf. Men was bezig met nieuwbouw.

1 mei Medan - Bukit Lawang

Volgens het reisprogramma naar het paleis van de sultan en de grote moskee geweest. Daarnaast bracht de chauffeur ons naar een katholieke kerk met een bijzondere bouwstijl (de bouwstijl had kenmerken van een Hindoetempel) en een Boeddhistische tempel. Op weg naar Bukit Lawang naar een krokodillenreservaat geweest. De krokodillen in de bassins hadden nauwelijks bewegingsvrijheid. Henny vond dit geen prettig gezicht. Het was inderdaad een heel slechte weg door de uitgebreide plantages naar Bukit Lawang. Echt eco-hotel met koud stromend water in bak. Goed restaurant.

2 mei Bukit Lawang

Wandeltocht door het Nationaal Park gemaakt van 2½ uur naar de orang-oetans. Tijdens de tocht kwamen we ze tegen, moeders met een kleintje. De gids kon ze met voedsel lokken en ze aten uit onze handen. Een andere orang-oetan bleef op afstand (standverschil). Later kwamen we nog een orang-oetan tegen die we konden voeren en ook een zwarte gibbon. Op het terrein van het hotel waren veel apen (makaken) en ook hebben we op het terrein een varaan gezien. Het ontmoeten van de oerang-oetans was wel een ervaring.

3 mei Bukit Lawang – Brastagi

Hier was weinig te doen. Echt voor de doorreis. Goed hotel.

4 mei Brastagi – Samosir eiland

Karo-batakdorpje Dokan en het palies van de Batakkoning bezocht. Hier kregen wij een goed beeld van de Batak-architectuur en de cultuur/leefwijze van de Batak.

5 mei Samosir eiland/ Tobameer

Mooi eiland. Rondtoer gemaakt. Veel graftombes gezien, o.a. van Koning Sidabutar. Er waren eenvoudige graftombes tot kleine paleisjes.

Enkele dorpjes bezocht en in Simanindo een culturele dansvoorstelling bijgewoond.

Tabo Cottages is een mooi resort aan het meer en heeft een zwembad. Het was hier aangenaam vertoeven. Een plek om een dagje langer te ontspannen op een rondreis.

6 mei Samosir – Sipirok

Lange tocht door een prachtige natuur en een weg met slechte stukken. In Balagi gestopt bij de markthallen (ook weer een Batakse bouwstijl). De markthallen zijn nog echt origineel en niet beïnvloed door het toerisme, maar nog echt voor de plaatselijke bevolking. Pluimvee opgepropt in kleine kratten. In de slagerij werd nog op ouderwetse geslacht en uitgebeend in de openlucht en de hygiëne is niet volgens westerse begrippen. In emmers en bakken werd de vis levend en vers gehouden. De vis wordt levend gepakt, schoongemaakt, schubben er af geschraapt en gefileerd. Zoals het op deze markt aan toegaat was niet voor Henny. Zij is er ook niet naar binnengegaan.

Het resort in Sipirok lag mooi in de natuur en leuke kamers in typische Batak huisjes. Goed restaurant.

7 mei Sipirok – Bukittinggi

Weer een lange tocht door mooi ruig natuurlandschap met lange lintdorpen/-plaatsen.

Onderweg een smederij bezocht waar gereedschap, maar ook de traditionele Indonesische messen (o.s. krissen) en zwaarden gemaakt werden. Zwaar werken voor 3 man, één legde het smeedstuk op het aanbeeld en de andere twee sloegen om de beurt met de hamer het smeedstuk in zijn model.

Voorts langs een kleine plantage geweest waar apen opgeleid werden om kokosnoten uit de boom te halen. Leuk om te zien.

Bij het boeken hadden we weinig keus in hotels omdat er een farmaceutisch congres In Bukittinggi aan de gang was waardoor de goede hotels allemaal vol zaten. Hotel Royal Denai was de enige keus. We waren er al op voorbereid dat het een minder hotel was. Dit was ook zo. Slecht onderhouden, veel kapot en niet hersteld, het bad was op meerdere plekken afgebladerd. De kamer was slecht schoongehouden, met name de badkamer. We waren er in het weekeind. Het zwembad werd dan ook door de plaatselijke bevolking gebruikt waardoor het zwemmen bijna onmogelijk was door de vele kinderen. We zouden dit hotel zeker niet aanraden.

8 mei Bukettinggi

Als eerste een wandeltocht van  ruim 2 uur met gids over de rijstvelden, door de modder en door stromend water naar het Karbouwengat en het tropisch regenwoud. Mooie wandeling.

Op terugweg nog langs verschillenden dorpjes geweest en de huizen in typisch Minangkabause bouwstijl bewonderd met al hun puntdaken. Ook een dorps gemeentehuis bezichtigd. De Hollandse invloed was nog waar te nemen. Vond ik als raadslid en oud ambtenaar wel interessant.

Eind van de middag Bukittinggi verkend. Leuke gezellige stad met markt en veel winkel en het plein met de toren “Big Ben”was gezellig. Rendang gegeten in restaurant Turret. Smaakte uitstekend.

9 mei Bukettinggi

Een dagtocht gemaakt naar de Harau-kloof en het voormalig paleis van de koning van Minangkabau. De Harau-kloof is een mooie stille kloof en een prachtige natuur, ver weg van de drukke stad. Het paleis is een mooi voorbeeld van de Minangkabau bouwstijl en gaf ook een goed beeld van de koninklijke familie en de cultuur van de Minangkabau.

10 mei Bukettinggi

Weer een mooie tocht in de omgeving en naar het Maninjau-meer via de weg met 44 bochten.

Heerlijk geluncht aan dit mooie meer. Later in de middag nog naar fort Kock en de dierentuin.

11 mei Bukittinggi - Kuala Lumpur

Terug naar huis via Kuala Lumpur. Op het vliegveld werden we opgewacht door een iemand van het taxibedrijf die ons naar de taxi bracht voor het hotel. Goed geregeld. We dachten dat we een dag verlies hadden omdat we een dag over moeste blijven in Kuala Lumpur. Het tegendeel was waar. ’s Avonds kwamen we aan in het hotel. Een kamer op de 19e verdieping. We deden de gordijnen open en keken gelijk naar de Petronas Twin Towers.

De Towers lagen op loopafstand van het hotel. Dit was een leuke verrassing. De  volgende dag de Hop on Hop off bus genomen. Uitstekend middel om de stad in één dag te bezichtigen. Onder anderen China Town bezocht, het paleis en een Hindoetempel waar op dat moment een dienst was.

’s Avonds gegeten bij de Twin Towers. We zaten op een buiten terras bij de fonteinen. De fonteinen waren kleurrijk en ontsproten op het ritme van muziek.

Vertrek 11 en 12 mei.

Om 23.00 uur zouden we opgehaald worden door een taxi. Dit is niet goed gegaan. Tegen 23.30 was hij er nog steeds niet. De receptie belde het taxibedrijf, maar er werd niet direct opgenomen. Uiteindelijk maar een taxi besteld. Gelukkig konden we de creditcard geld bij de balie opnemen, want we hadden nog maar weinig Maleisische ringgits voor de taxi. De taxi kwam rond 23.15. we hadden net de koffers in de auto geladen toen de andere taxi kwam. Koffers overgezet.  Gevraagd aan de chauffeur waarom hij zo laat was. Het bleek dat hij zich al om 22.00 uur gemeld had bij de goede receptie, maar die wisten van niks terwijl wij ons al uitgecheckt hadden. Ze hebben hem gestuurd naar de andere vleugel van het hotel. Volgens ons  liep de communicatie bij de receptie niet goed (mogelijk doordat het personeel werd afgewisseld). Gelukkig waren we op tijd op het vliegveld, mede doordat de chauffeur te hard reed.

De reis was door jullie uitstekend verzorgd, alles klopte. Hier voor dank.