Prachtige reis in Indonesie
logo-linkedin

Redactie Indonesie 6-8-2013

Beste Chantal en Yvonne,

Wij willen jullie hartelijk danken voor de goede adviezen en voorstellen die wij mochten ontvangen voor onze reis door Indonesie. Van 5 juli tot 2 augustus 2013 waren we op pad. Alle vluchten hebben we met Garuda gemaakt en omdat de aansluitingen goed op elkaar afgestemd waren hadden geen last van jet leg.

We zijn gestart op de Molukken waar we op familiebezoek waren en 6 dagen een eigen programma hadden. Vervolgens terug gekeerd naar Jakarta. Hier werden we opgewacht door Harry Abbah onze chauffeur voor de komend 12 dagen, een man die zijn vak verstaat. Onze reis voerde van west naar oost Java en eindigde op Bali.  Hoe chaotisch en hectisch het verkeer ook was Harry bracht ons overal feilloos naar toe en dat zelfs zonder Tom Tom. Mijn man spreekt Bahasa dus communicatie was eenvoudig, voor mij was het prettig dat hij zich ook aardig in Engels en Nederlands kon redden.

Als eerste bezochten we  Buitenzorg (prachtig en wat een rust) in Bogor en vervolgen onze weg via de Punchakpas naar Bandung. Hier verbleven we 2 nachten in het Sukajadi Hotel, leuk hotel welke gelegen is vlakbij een winkelcentrum en restaurantjes. Wij bezochten een werkplaats waar Wajangpoppen gemaakt worden, een theeplantage, de vulkaan Tangkuban Perahu, en  de Angklungschool (een echte aanrader) . Overal rijden scooters, soms zit er een gezin met 5 personen op. Regelmatig houdt ik mijn ogen dicht en hou mijn hart vast. Na een poos wen je aan dit verkeer, welke dikwijls wordt geregeld door plaatselijke bevolking.

Vroeg in de ochtend vertrokken we per trein naar Jogyakarta. In 7 uur tijd reden we door het prachtige Preanger met zijn vele groentetuinen, dorpen en sawah's. De reis eindigde
1 uur rijden van de Borobudur, hier overnachtten we in het fraaie Saraswatie Boutique Hotel en omdat het niet druk is wordt de kamer kosteloos geüpgraded naar een suite. Dit hotel ligt aan de voet van de Borobudur. Volgende dag vroeg opstaan om om 6 uur de Borobudur te bezoeken dan is het nog rustig. We vervolgden onze weg richting Jogyakarta, stopten onderweg regelmatig voor foto momenten. In Jogyakarte verbleven we 3 nachten in het Puri Artha Hotel (zeer aangenaam) maakten een leuke  fietstocht (2,5 uur) in de buitenwijk, zien hier veel huisvlijt, bezochten een zilverfabriek, en doolden rond in centrum. In Jogyakarta is veel te beleven. Zeker doen. We vervolgden onze weg naar Kederi, een tocht van zo'n 6 uur,  een stad waar de op één na grootste krektekfabriek van Java staat (Surabaya nr. 1).

We passeerden de grens van Midden naar Oost Java, stopten in Solo voor een bezoek aan het paleis van prins Mangkunegro IX. Onze tocht voert ons langs teakplantages, uitgestrekte sawah's, rietsuikerplantages en groentetuinen en brengen nog een bezoek aan een vogeltjesmarkt. Overnachtten in Grand Surya Hotel in Kederi. De volgende dag vertrek richting Malang (3uur) lunchten hier bij Toko Oen, de tijd heeft hier stil gestaan, om vervolgens laat in de middag bij de Bromo te arriveren. Prachtig Java Banana Hotel (het is hier aardig fris).

Om 03.00 uur opstaan voor een bezoek aan de Bromo (zonsopkomst) met jeep hier naar toe gereden (in colonne met tientallen andere jeeps). Na bezoek Bromo vervolgden we onze weg (6 uur) naar Kalibaru. Hier verbleven we 3 nachten in Rumah Kita, dit vonden wij het leukste onderkomen van de gehele reis. Heel kleinschalig en onder leiding van een zeer aangename crew in een prachtige grote tuin. De roep van Imams tot gebed hebben we voor lief genomen (oordoppen aanwezig). Een prachtige omgeving met mooie plantages, en andere bezienswaardigheden, wij bezochten het Krilikan Project een plantage waar allerlei specerijen op 25 ha. verbouwd wordt en gefinancierd wordt  door een stichting uit Nederland tbv weeskinderen en kinderen van zeer arme ouders. Een echte aanrader. Vertrek van Java met de ferry naar Ubud op Bali.

Hier verbleven we 6 nachten in Biyukukung Spa en Resort, zeer centraal maar rustig gelegen aan de sawah's op loopafstand van het centrum, om alles te verwerken en te relaxen. Ubud heeft veel te bieden.Gedurende de afgelopen 3 weken hebben we ontzettend veel gezien en indrukken op gedaan. Hadden altijd de mogelijkheid om de plannen iets te wijziging of aan te passen. Als je je eigen plan wilt trekken ben je bij van Verre op het juiste adres.
Wij wensen iedereen zo'n fantastische reis toe.