Genieten op Sumatra
logo-linkedin

Redactie Indonesie 20-7-2015

Onze reis begint voor ons in Oslo, we zijn op eigen gelegenheid naar Amsterdam gevlogen.

Met enige vertraging dan naar Jakarta. Prima vlucht, Garuda Indonesië heeft het werkelijk goed voor elkaar aan boord.

Aangekomen in Jakarta was het even stress omdat het niet heel duidelijk is waar je naar toe moet en door de vertraging hadden we weinig tijd.

In Medan op Sumatra stond de guide netjes op ons te wachten en toen begon het avontuur op de (snel)weg op Sumatra. Heel blij dat we niet zelf hoeven te rijden.
Het Tiara hotel was ook prima en netjes, we horden niks van de drukte buiten en er was een goed ontbijt.

's Morgens vroeg dan op weg naar de jungle. Een hele mooie rit, wel lang maar prima te doen met gezellige stops en een hoop te zien.

Aankomst in Tangkahan, wauw! Heel gaaf, het kleine dorpje, iedereen komt kijken, er zijn niet zo heel veel toeristen in december begrepen we. Leuke ontvangst in Mega Inn. Meteen 's middags al de eerste aapjes gezien. En toen werd het nacht... Spannend, luid en we zijn niet alleen... toegegeven, we konden de eerste nacht niet heel veel slapen, maar daarna ging het prima ;) Olifanten rijden was een highlight. Gezellige dieren, hele Lieve mensen en echt een hoop plezier. Vervolgens zijn we gaan raften tot een waterval. Daar maakte onze gids de mooiste picknick de we gezien hebben. De volgende morgen vroeg op en naar Bukit Lawang. Het was even onzeker of we wel naar de Orang Oetangs konden maar ook dat is gelukt. We zagen een moeder met haar twee kinderen en white handed gibbons

Na afloop zijn we raftend weer terug gegaan. In de stromende regen en met veel water in de rivier.

De volgende dag via Jakarta naar Bali. Weer vertraging, weer hard lopen om de volgende vlucht te halen, weer alles gelukt.

Ook op Bali werden we netjes ontvangen en naar Ubud gebracht. We kregen een enorme cottage. Wat een mooi plekje. Maar het werd ook duidelijk dat Bali wel heel erg anders is als Sumatra. Onze dochter had geen zin in cultuur en kunst dus wij hebben het vogelpark bezocht.

Vervolgens naar Lovina. Ook hier een leuke hut in de tuin. De mensen zijn hier wat onpersoonlijker, maar wel heel beleefd. Via jullie agent hebben we zwemmen met dolfijnen geboekt. Hij raadde ons netjes aan eerst te vragen of het in Kuta ook mogelijk is want daar zwemmen je met de dieren in zee. In Lovina in een bassin. Het werd dan toch Lovina.

Over het vissen had ik al geschreven. We hadden al snel door dat Bali behoorlijk toeristisch is en dat veel uitstapjes in het Zuiden overpriced en massagericht zijn. Mijn man heeft daarom een lokale visser gevraagd of Hij met hem de zee op wil. Dit werd een fantastische belevenis. Heel traditioneel. Ze kwamen terug met meerdere mahi mahi zodat zowel wij als de Eigenaar van de boot voldoende vis voor de avond hadden. Het restaurant in ons hotel maakte de vis tegen een kleine vergoeding voor ons klaar. Heerlijk.

Helaas werd mijn man de volgende dag behoorlijk ziek, zelfs zo ziek dat we er een dokter bij moesten halen. Binnen een half uur was hij er, een vriendelijke meneer, medicijnen waren er binnen enkele minuten. Prima geholpen en de volgende dag ging het stukken beter gelukkig.

We hebben ons wat uitgerust en zijn wezen snorkelen. Na een kwartiertje varen zaten we al boven een ondiepe koraalheuvel.

De volgende dag naar Legian. Een mooie rit door rijstvelden en kleinere dorpen. Tot we in Kuta kwamen. Sjee... Wat is het hier vol! Het duurde twee uur om door de stad te komen. Uiteindelijk bij het hotel moesten we even wachten omdat de kamer nog niet klaar was. We kregen netjes een bon voor een welkomstdrankje bij een pool.

De kamer was niet helemaal in orde. WC bril kapot, airconditioner die piept. We hebben dit meteen gemeld en er kwam ook snel iemand langs. De airco werd helaas de 3 dagen niet gerepareerd. Jammer. Kuta/Legian zat vol, en dan bedoel ik echt vol. Dit hadden wij zo niet helemaal verwacht. We zijn een paar keer eten geweest in het stadje, veel leuke restaurantjes met goed eten en winkeltjes daar. Druk en Indonesisch rommelig maar wel gezellig. s'Avonds kun je je hier in de vele gezellige kroegjes ongetwijfeld prima vermaken.

Het Strand was helaas vol troep, enorme bergen drijfhout en enorm veel plastik in zee en op het strand. Dit schijnt altijd in de regentijd zo te zijn...

Oud en nieuw hebben we in het hotel gevierd. heel lekker eten en een traditioneel dansgroep heeft opgetreden. Met bijna 7 miljoen rupiah zonder drankjes was dit wel een duur avondje.

De laatste dag wilden wij nog wat zien in de buurt en huurder een auto met chauffeur. Na twee uur file waren we niet echt blij meer en kregen we te horen dat dit altijd zo is op 1. Januari... Ok... Waarschijnlijk zien we niks want als we überhaupt voor donker aankomen is het zo vol dat we misschien niet bij de tempel komen kregen we vervolgens te horen... Chips, omdraaien dan maar. We voelden ons een beetje bedrogen helaas.

De laatste dagen waren niet de mooiste en fijnste helaas. We hebben natuurlijk wel genoten van mooi weer en we hadden weinig of korte regenbuien en erg lekker eten. Onze dochter heeft leren surfen en de pool was uitstekend. Op de dag van uitcheck konden we nog tot 's avonds lekker bij de pool blijven en ons douchen.

De mensen op Sumatra kwamen vriendelijker en echter over. Ze hebben niet veel maar wat ze hebben willen ze graag met je delen. Ook heel kindvriendelijk. Onze gids gaf ons het gevoel dat hij zelf genoten heeft van de tijd met ons.

Bali of beter gezegd Zuid-Bali had voor ons niet gehoeven. Het duurste hotel was het slechts en minst persoonlijk. Maar we zijn blij deze reis gemaakt te hebben. We hebben veel beleefd en gezien. We kunnen ons zeker voorstellen nog een keer naar Azië te gaan en dan zullen we meteen duidelijk maken dat we geen toeristen/partybeach hoeven.