Fantastische reis naar Sumatra, Kleine Sunda eilanden en Bali
logo-linkedin

Redactie Indonesie 1-9-2015

We zijn deze zomer (2015) met ons gezin (met 3 meiden van 7, 12, en 14 jaar) naar Indonesië geweest. Bij Van Verre zijn we een aantal x langs geweest om onze plannen te bespreken. Elke keer was het een gezellig gesprek met goede tips voor onderweg. Uiteindelijk lag er een mooi reisvoorstel van 5,5 week voor ons klaar.

We vertrokken zondags in de grote vakantie naar Singapore waar we in 6 dagen flink wat van de stad hebben gezien zoals de Zoo, de Singaporse flyer, Chinatown, een boot-tripje en zelfs zippen in een adventure parc. Daarna vertrokken we naar Medan waar onze chauffeur ons op het vliegveld stond op te wachten. Meteen even pinnen daar om miljoenen roepies in onze portemonnee te stoppen....

En dan op pad in ons luxe busje om naar Bukit Lawang te rijden. Geweldig om het verkeer daar te zien, wat een chaos in Medan en daarna de "slechte"wegen met minder auto's maar wel brommers vol naar ons hotel. Daar wacht ons grote avontuur met de orang oetans. Met een geweldige gids en zijn zoon (die onze rugzaken draagt met water) en af en toe onze kleinste spruit. ... Door de jungle lopen is op zich al een ervaring maar als je dan af en toe ook nog wat apen ziet rondslingeren is dat helemaal geweldig. Na een poosje hoort de gids de orang oetans en lokt ze met geluiden en bananen naar beneden. Daar komen moeder en dochter orang oetan aan. We mogen ze aaien, bananen geven en met ze op de foto. dit  is waar we voor naar Sumatra zijn gekomen. Na deze geweldige ervaring zijn we tubend van de rivier weer terug naar het hotel gegaan. Super!

Een paar dagen later zijn we met de jeep, met al onze bagage, in Tangkahan aangekomen. Daar aan de rivier hadden we ons mooiste onderkomen van de vakantie met uitzicht op de wiebelige hangbrug waarover je loopt om bij "hotelkamers" aan te komen. (maximaal 6 orangs...) We werden met een brommertje opgehaald om naar de olifanten te gaan. Het was nog een hele toer om op een olifant te gaan zitten, maar daarna hadden we een prachtige tocht door de jungle en de rivier. Na een uurtje hobbelen mochten we de olifanten wassen. We kregen een borstel in ons handen en schrobben maar. Dit tot grote pret van onze dames. Na een douche, vele foto's en filmpjes later zitten we op onze veranda bij ons huisje nog na te genieten van deze bijzondere dag. 's Nachts schrikken we wakker: wat is dat... wat blijkt: er rent een stel apen over ons golfplaten dakje van ons huisje.

Met ons busje maken we vele uren, de KM's gaan niet vlot, maar we genieten van alles wat we door het raam voorbij zien komen. Het is bij de veerboten van Lake Toba nogal druk (de chauffeur had contact gehad met een andere chauffeur). Daar kunnen 13 auto's/busjes op. Na 6 uur wachten mogen we naar de overkant. Door de bewolking helaas geen mooie uitzichten gehad op het meer.

Op Lake Toba slapen we in de plaats Tuk Tuk, erg gezellig plaatsje. Leuke dagen daar gehad met bezoekjes aan culturele dorpjes en zelfs meegedanst met de bewoners.

Via de vulkanen, waar we er ook eentje van hebben beklommen, om uitzicht te hebben op een aswolk van de ander, komen we langs allerlei kleine dorpjes. Overal waar we lopen worden we als filmsterren onthaald, ze maken het liefste de hele dag foto's van ons.

In Bukittinggi hebben we een paar dagen rust. Vanuit daar gaan we naar de harrau valley. Ook hier hebben we weer een geweldig onderkomen met een mooi wijds uitzicht in de vallei. Douchen met een pannetje koud water over je heen gieten is echt heerlijk.

Met 2 gidsen gaan we op pad door de rijstvelden om rijst te planten en te oogsten. Het is een leuke tocht, maar om bij de waterval te komen is toch voor ons gezin een stuk te ver. Dus komen er 2 brommers met zijspan (becak  ??) om ons dichterbij te brengen. Daar na nog een half uurtje door de jungle om bij de waterval te komen. Geweldig: een hele waterval alleen voor ons vijven. De gidsen hadden nog een lekkere lunch mee, rijst, in een bananenblad gevouwen. Fenna mocht regelmatig op de rug van de gids. Zo hadden we weer een prachtige dag voor onze herinneringen.

Nog een laatste dag in Bukettinggi voor we via Padan - Jakarta naar Lombok vliegen.

Daar hebben we de Peramaboot geboekt.  Eerst een dagtrip over Lombok om wat cultuur op te snuiven en daarna op de boot. 2 nachten varen, en overdag van boord om te snorkelen, en om de komodo-varanen te zien. door een gemêleerd gezelschap van Denen, Australiërs, Nederlanders en Duitse mensen hebben we daar geweldige dagen op de boot beleefd. Met op de laatste dag een after party met een heuse disco.

Nog even een paar dagen in Labuan Bajo op Flores om te snorkelen en te zwemmen voor we de terugreis via Bali gaan ondernemen. Op de valreep kunnen we toch nog met dolfijnen zwemmen in de zee vlak bij de kust van Sanur, Geweldig om deze lieve beesten te knuffelen, aaien en een visje te voeren.

Via Singapore vliegen we dan weer terug naar amsterdam waar we na 5,5 week worden opgewacht door familie en Martijn (het vriendje van fenna). We zijn weer thuis!!