Back to my Roots,  Reisverslag Fam. Jonasse

Back to my Roots, Reisverslag Fam. Jonasse

Redactie Indonesie 16-5-2012

Back to my Roots,  Reisverslag Fam. Jonasse

Op 16 Maart zijn we met 5 peronen naar Indonesie vertrokken voor een trip van 4 weken, het hoofdoel was om mijn familie te laten zien waar ik mijn jeugd had doorgebracht, nl. Nieuw Guinea (Papua) m.n. Hollandia (Jayapura), en omdat we dan toch in Indonesie waren hebben we nog het e.e.a extra in deze vakantie opgenomen.Ons reisplan was als volgt:

1.     Bezoek aan Bali, m.n. Seminyak.

2.     Bezoek aan Hollandia en ook nog een bezoek aan de Baliem vallei.

3.     Een Boot tocht met de Ombak Puti van Bali naar Flores en de tussenliggende eilanden.

4.     Wederom een bezoek aan Bali maar dan in Ubud verblijven.

We hadden besloten om met Quatar airlines te vliegen, met volgens ons een directe verbinding naar Bali vanaf Doha (Quatar), uiteindelijk bleek dat niet het geval te zijn, er wordt altijd via Singapore gevlogen.

Al met al was deze manier van vliegen het meest vermoeiend, aangezien we ongeveer 30 uur onderweg waren, a.g.v. de nodige tussenstops in Munchen, Doha en Singapore.

Als we in de toekomst zo iets weer zouden doen dan denk ik dat we toch met Singapore airlines of KLM die vlucht zouden maken, alleen al omdat de reistijd sterk verkort zal worden, ook al zit je dan langer aan een stuk in het vliegtuig.

Op Bali hadden we zelf de overnachtingen geregeld m.u.v. het hotel dat we nodig hadden toen we terug kwamen uit Papua en naar de boot moesten gaan. De rest van de overnachtingen alsmede de vluchten zijn door Van Verre georganiseerd, hetgeen perfect was, het enige dat tegen viel was de vlucht van Bali naar Papua, want dat was een nachtvlucht, en dat is ons erg tegengevallen, we waren helemaal oververmoeid toen we in Sentani aankwamen en toen moesten we nog een uurtje naar Hollandia rijden om bij het Hotel te komen. Zoiets zouden we in de toekomst ook niet meer doen.

Bali , m.n. Seminyak en Kuta , is voor jongere mensen die graag uit willen gaan en willen feesten bij uitstek zeer geschikt, het is er erg druk qua verkeer, brommers en taxi's te over, wil je wat rustiger, dan is het noorden cq het midden van bali een betere locatie.

Wij hebben in Seminyak een beetje geaclimatiseerd ter voorberiding van de vermoeiende week die ons in Papua stond te wachten.

Wat kleren (t-shirts en overhemden e.d.) gekocht, een beetje over het strand banjeren en verder wennen aan de temperatuur, want het was best wel warm 25-29 graden, ook al was het een van de laatste weken van het regenseizoen.

Zoals gezegd de nachtvlucht naar Sentani Airport op Papua viel uiteindelijk tegen, maar het feit dat ik na 50 jaar voet op mijn geboortegrond zette maakte een heleboel goed, we werden daar opgewacht door de Hr Siprianoe, de vertegenwoordiger van Papua Travels, die ons naar het hotel gebracht heeft in Hollandia, dit was Het Swiss Bell hotel met een prachtig uitzicht over de haven, wij hebben hier 2 dagen doorgebracht waarbij we de oude huizen, waar ik in mijn jeugd gewoond heb, hebben bezocht, alsmede het strand van Base G, waar ik heb leren zwemmen.

Na deze 2 dagen in Hollandia, zijn we naar de Baliem vallei gevlogen, waar we door Rufus, de locale vertegenwoordiger van Papua Travels zijn begeleid.

Overnachten hebben we in het Baliem Valey resort gedaan. Over de volgende 3 dagen, zijn we naar een Dani stam geweest, waar we een 250 jaar oude mummie gezien hebben, alsmede hebben kunnen zien hoe deze mensen vroeger hebben gewoond, we hebben een trektocht naar een zoutbron gedaan, Althans de jongeren in onze groep, de ouderen hebben het iets rustiger aan gedaan. De daarop volgende dag zijn we op bezoek gegaan naar dezelfde Dani stam, die ons het e.e.a. hebben laten zien hoe het er vroeger aan toe ging tussen de stammen onderling, en daarna werden we uitgenodigd om een varkens feest mee te maken met de stam, hetgeen door iedereen in de groep als een van de hoogtepunten van de reis werd aangemerkt. De Papua's zijn een zeer vriendelijk volk, zeer nieuwsgierig en als ze lachen dan lacht hun hele gezicht. Ze kunnen ook zeer doordringend naar je kijken, waarbij je het gevoel hebt dat ze tot in het diepst van je persoon kunnen kijken.

Wamena en de Baliem waren Nieuw Guinea, zoals ik het me herinnerde van vroegah, Sentani en Holandia waren zo veel veranderd, hetgeen normaal is natuurlijk na 50 jaar.

We zijn vanuit de Baliem teruggekeerd naar Hollandia waar we nog het een en ander gezien hebben zoals het Cendrawasi museum, een bezoek aan het Sentani meer en Mount Ifar, dat in de 2e wereldoorlog als hoofdkwartier voor generaal Mc. Arthur heeft gediend en van waaruit men de herovering van de pacific gepland en geleid heeft.

We hebben nog een bezoek afgelegd aan mijn oude school in dok 5 en daarna was het weer tijd om terug te gaan naar Bali voor de rest van onze reis. Gelukkig nu wel met een normale dagvlucht.

We hebben 1 overnachting gedaan op Bali, waarna we ingescheept zijn op de Ombak Puti, een zeilship van 16 jaar oud, in oude stijl gebouwd, hiermee zijn we vanaf Bali naar Flores gegaan waarbij we s' nachts voeren en aanlegden en overdag verschillende excursies gedaan hebben, o.a. op Bali, Lombok, Komodo en Rinca om uiteindelijk te eindigen in Flores, waar we weer op het vliegtuig stapten om terug te keren naar Bali, voor het laatste deel van de reis.

Deze reis met de Ombak Puti was ook een van de hoogtepunten van onze reis, we hebben zoveel dingen gezien, gesnorkeld in de meest prachtige koraal riffen, prachtige vissen, ook hele enge, zoals Barracuda's gezien, we hebben de Komodo varanen gezien en nog veel meer indrukken van het prachtige land dat Indonesie heet, opgedaan.

Het gezelschap op de boot was zeer internationaal, 9 Nederlanders, 4 Amerikanen, 3 Denen en 2 Zwitsers.

Terug op Bali hadden we zelf een accomodatie geregeld in Ubud voor de laatste 5 dagen van de reis, om een beetje bij te komen van de voorgaande dagen, alsmede het culturele aspect van bali mee te nemen.

Ubud staat bekend als een artistieke stad met beeldhouwwerken, schilderijen alsmede de tempels enz. Het is ongeveer in het midden van Bali en is heel rustig als je het vergelijkt met Seminyak en Kuta, de mensen zijn er rustig en vriendelijk, zeker als je de taal een beetje machtig bent. Het enige waar je gek van wordt zijn de mensen die je een Taxi aanbieden, het beste is om een T-shirt te laten drukken met " No taxi, thank you".

Na de 5 dagen in Ubud was het, het einde van de reis, en moesten we weer terug naar het koude Nederland.

Samenvattend, een zeer geslaagde trip met voldoende variatie, zeer goed georganiseerd door van Verre v.w.b. de vluchten, m.u.v. de vlucht naar Papua, tevens waren we overal waar we aankwamen goed opgevangen door de locale vertegenwoordigers, De hotels waren goed  tot  zeer goed.

Namens mijn familie wilde ik Van Verre Reizen een compliment maken op de manier waarop dit was georganiseerd.