Rijden met je eigen huurauto door Colombia
Colombia-Medellin-Comuna13-graffiti-Dewi

Zelf autorijden in Colombia

Dewi Algemeen 21-2-2024

Zelf autorijden tijdens je rondreis Colombia. Wel of niet doen? Het is ons in 2024 zeer goed bevallen, maar het is enorme uitdaging. Zeker in de steden: het is druk en chaotisch. De hoofdwegen daarentegen zijn in zeer goede staat en overzichtelijk. Overweeg je om met een huurauto op pad te gaan? Dan is enige ervaring met rijden in het buitenland en in de bergen wel een must in Colombia. De verkeersregels worden niet altijd nageleefd door de Colombianen. Zo tranquilo als ze zijn in het dagelijkse leven, zo gehaast zijn ze op de weg. Probeer grotere steden in dit geval zoveel mogelijk te vermijden. 

 

Hieronder vind je mijn tips over het zelf rijden met een huurauto in Colombia en waar je op moet letten tijdens het autorijden in Colombia. Van snelheid, de staat van de wegen tot aan het verkeer en de benodigdheden bij het huren van een auto. 

 

Staat van de wegen

De hoofdwegen, veelal tolwegen, in Colombia zijn in zeer goede staat. Er zijn vrijwel geen gaten of kuilen in de weg. De belijning van deze hoofdwegen zijn zeer duidelijk. Er staan duidelijke strepen om de weg in te delen, met name door middel van gele strepen. Aan de andere kant van de gele streep rijdt het tegenliggende verkeer (of is de berm). Kleine wegen/afslagen en laatste stukken naar je accommodaties kunnen stukken smaller zijn en minder goed onderhouden. 

   

 

In het noorden van Colombia, tussen Barranquilla en Cartagena, is de staat van de weg een stuk slechter. Gaten, delen zonder asfalt en vervaagde wegbelijning. Het gebied (de hoofdwegen) Santa Marta, Minca, Tayrona en Palomino is daarentegen juist weer heel goed. 

 

Tolwegen

Tolwegen zijn er onbeperkt, maar daardoor zijn de wegen ook goed. Je betaalt tussen de 10.000 en 20.000 pesos per keer. Let op dat je de doorgang pakt waar je contant (‘effectivo’) kunt betalen. Dit zijn veelal de linker poorten. Er zijn namelijk ook tolpoorten die je alleen met de ‘Col pass’ kunt passeren. 

 

Inhalen

In de regel haal je links in, maar rechts wordt ook gedoogd. Rijd je aan de linkerkant? Kijk dan óók goed om je heen, naast en achter je. Er kan zo iemand rechts langs je gaan. Ook motoren rijden tussen de auto’s door. Let dus goed op of er geen motor naast je zit, voordat je opzij naar de andere rijbaan gaat met je auto. 

 

Snelheid

80 km/u op hoofdwegen, 60 km/u nabij de steden en 30-50 km/u in de steden. Echter houden weinig Colombianen zich aan de snelheden en is ‘meerijden met het verkeer’ het veiligste wat je kunt doen. 

 

Soms staat er op het wegdek ‘despacio’ (langzaam / vaart minderen). Dit staat er niet voor niets. Je nadert een gevaarlijk punt, zoals een rotonde, kruising, scherpe bocht of een oversteekplaats. Scherpe bochten worden veelal aangegeven met borden, net als in Nederland. Eerst een bord met een pijl die een bocht maakt, gevolgd door pijlen in de bocht. 

    

 

Je kunt op elk moment een oversteekplaats voor voetgangers tegenkomen, zowel met als zonder zebrapad en op op wegen waar je 80 km per uur mag rijden. Ze worden altijd duidelijk aangegeven met felgele borden. 100 met voor de oversteekplaats een waarschuwingsbord en op de plek zelf nog een bord met een pijl, wijzend naar de oversteekplaats. 

 

Vrachtverkeer

Er rijden enorm veel vrachtwagens en ander vrachtverkeer op de wegen in Colombia. Deze rijden vaak niet harder dan 30-50 km per uur. Geen probleem natuurlijk op een tweebaansweg waar je makkelijk kunt inhalen, maar bij slechts één rijbaan kan het voor veel vertraging van je reis zorgen. Houd er dus rekening mee dat je zomaar 1 tot 2 uur later als gepland op je volgende bestemming kunt aankomen. 

 

Wegwerkzaamheden

De staat van de hoofdwegen is opvallend goed in Colombia. Dat is natuurlijk niet voor niets en deze moeten worden onderhouden, wegwerkzaamheden kom je dan ook veel tegen. Dit wordt vaak aangeduid met oranje borden langs de weg: ‘Inicio de obra’ (start van de wegwerkzaamheden) en ‘Fin de obra’ (einde van de wegwerkzaamheden).

    

 

Soms is er een weghelft afgezet door wegwerkzaamheden. Hier staan wegwerkers met de rode borden 'Pare' (Stoppen) en groene borden 'Siga' (Doorgaan). Bij het rode 'Pare' bord wacht je totdat het tegenliggende verkeer voorbij is en de wegwerkers het bordje omdraaien naar het groene 'Siga'. Je kunt dan veilig over de weghelft van de tegenliggers. Op drukke wegen kun je op dit soort wegen wel 20 tot 30 minuten stilstaan. Dit hadden wij in 2024 op de weg van Manizales naar Medellín. Verkopers met nootjes, drinken, brood etc. lopen langs het stilstaande verkeer om te verkopen, maar dringen niet aan. 

 

Rijden in het donker

We raden ten zeerste af om in het donker te rijden. Naast het feit dat het simpelweg niet veilig genoeg is, zijn wegen ook niet tot nauwelijks verlicht. Plan je route van tevoren en houd marge met je aankomsttijd, zodat je voorkomt dat je in het donker nog onderweg bent. 

 

Rijden in steden

In de grotere steden in Colombia is het druk met verkeer. Zowel auto’s als motoren die zich overal tussen proberen te proppen. Bussen hebben hier vaak hun eigen busbaan. Bij het ophalen van de huurauto is het daarom aan te raden om een ophaallocatie buiten de steden als Bogotá, Medellín, Santa Marta en Cartagena te zoeken. In kleinere steden, zoals Salento, is rijden gemakkelijk. Let hier wel op de vele zijstraatjes.

 

Pico y Placa

In grotere steden neemt de drukte toe. Om die reden heeft de Colombiaanse overheid ‘Pico y Placa’ ingesteld in deze steden. Dit houdt in dat elke auto, op basis van het nummerbord (placa), minimaal één dag in de week wordt uitgesloten van het rijden in de stad, afhankelijk van het nummer waar je nummerbord met eindigt. Bogotá is hierin het strengste en wisselt op even en oneven dagen. In andere steden, zoals Armenia, Pereira, Manizales, Medellín, Santa Marta, Bucamaranga en Cartagena, geldt dit alleen op doordeweekse dagen. 

Voorbeeld: Eindigt jouw nummerbord bijvoorbeeld op 5? Dan mag je (in 2024) niet op de oneven dagen in Bogotá rijden en niet op woensdagen in Pereira. 

 

Tanken

Rijd niet je hele tank leeg voordat je gaat tanken met je huurauto. Er zijn relatief veel tankstations, met name in steden, maar er kunnen ook enorm lange stukken zijn waar je niets tegenkomt. Zeker op bergwegen passeer je maar weinig tankstations. Daarbij verbruik je ook meer brandstof in de bergen, dus zorg dat je met minimaal een halfvolle tank de bergen in gaat. 

 

Tussenstop

Op lange wegen vind je langs de weg ‘Aréa de servicios’, waar je even naar het toilet kunt, wat kunt eten en drinken of gewoon even de benen strekken. Wel zo prettig om een lange reis op te breken en je focus te behouden. 

 

Auto parkeren

Parkeer je auto op de aangewezen parkeerplekken. Dit kan een privéparkeerplaats zijn bij je accommodatie, de parkeerplaats van een bezienswaardigheid of parkeervakken in de steden. Kom je er niet helemaal uit of zijn er geen plaatsen? Vraag het hotel of een local of het oke is om je auto op een betreffende plek te parkeren. Even kort stilstaan is vaak geen probleem, zolang je geen andere weggebruikers hindert.

    

 

Rijbewijs

Een Nederlands rijbewijs is voldoende om un Colombia een huurauto te huren en te rijden. Op een Nederlands rijbewijs staat namelijk alles vertaald naar het Engels. Een Internationaal Rijbewijs (IRB) is hier dus niet nodig. 

 

(Extra) bestuurder

Autorijden in Colombia kan vermoeiend zijn door de vele bochten, drukte en chaotische steden. Ben je van plan om lange stukken te rijden in Colombia? Zorg dan dat je eventueel kunt afwisselen met rijden, door een tweede bestuurder op te geven bij de autoverhuurmaatschappij.

 

Reistijd

Tijdens onze ritten gebruikten we Google Maps. De kaart hadden we gedownload, zodat we deze offline konden gebruiken. Met nog wifi van het hotel startten we telkens de route, zodat het actuele verkeer erop stond. Eigenlijk kwamen we altijd wel uit met deze tijdsindicatie van Google Maps, genomen op de juiste vertrektijd. 

 

Van tevoren je rit met de huurauto plannen? Houdt dan rekening met een snelheid van ongeveer 50 km/u. Dan zit je vrijwel altijd goed in je planning. Geniet ook zeker van een paar extra stops op uitzichtpunten. 

 

Zelf rijden in Colombia: wel of niet doen?

Overweeg heel goed of zelf rijden in Colombia iets voor jou is. Je bent enorm flexibel in het reizen, maar het is niet te vergelijken met Nederland of België. Het rijden met een huurauto in Colombia vergt veel energie. Lekker achterover leunen en om je heen kijken tijdens je vakantie Colombia? Dan regelen wij graag een onvergetelijke reis met privétransfers voor jou, neem hiervoor contact met ons op. Op beide manieren kun je genieten van de mooie omgeving waar je doorheen rijdt! Een klein stukje zelf rijden? Beperk je selfdrive rondreis Colombia tot de Barichara en de Eje Cafetero (koffieregio), deze route is goed te doen en is hoogstens wat druk met vrachtverkeer. 

 

Dewi,

Van Verre