Onze reis langs de swingende steden in de Deep South
Verenigde-Staten-Maine-Bar-Harbor_1_614117

Mijn reis langs de swingende steden van de Deep South

Anne, Van Verre Algemeen 21-12-2023

Na 4,5 jaar reisde ik samen met mijn vriend eindelijk weer terug naar mijn geliefde Amerika. Deze keer bezochten we de Deep South. Samen maakten wij deze bijzondere rondreis door Amerika met als thema; muziek. Wij zijn echte muziekliefhebbers en gaan ieder jaar naar verschillende muziekfestivals in Europa en bezoeken regelmatig een (rock) concert. Mijn vriend speelt daarnaast ook de drums en is bezig met een cursus voor de elektrische gitaar. Hierdoor was een reis langs de steden van de Deep South voor ons de ideale rondreis. Zo konden we zien waar het allemaal is ontstaan en samen genieten van de vele live muziekoptredens. Tijdens onze reis zijn we echt verliefd geworden op de Blues en de Jazz muziek!

Atlanta, de geboorteplaats van Martin Luther King

Onze reis door de Deep South startte in de stad Atlanta, de geboorteplaats van Martin Luther King Jr. en bekend om 's werelds grootste frisdrankmerk Coca-Cola. We bezochten de Coca-Cola Experience, waar we werkelijk alle frisdranken onder het merk Coca-Cola konden proeven. Maar het hoogtepunt was hier toch wel de honkbalwedstrijd van de Atlanta Braves tegen de Washington Nationals. Wat een bijzondere ervaring was dat!

Wandelen in de Great Smoky Mountains

We reisden verder naar de Great Smoky Mountains, gelegen in het hart van de Deep South. Onderweg werd de natuur steeds groener en de bergen steeds hoger. We genoten van de natuur, de wildlife en de diverse uitzichtpunten. Ook kwamen we na een flinke wandeling uit bij de kletterende waterval Laurel Falls.

Nadat we de Laurens Fall Trail hadden bewandeld, 2 km stijl omhoog en weer terug, reden we richting Cades Cove, een schilderachtig looppad door het park dat je diep in het hart van de Deep South brengt. Onderweg maakten we verschillende stops bij oude nederzettingen van de Euro-Amerikanen. Voornamelijk van de Britten, Ieren en Schotten, die een korte maar boeiende periode in dit deel van het park hebben geleefd. Tijdens de rit zag mijn vriend hier plotseling een beer uit de bomen springen. Alle auto's stopten op de weg om dit bijzondere moment vast te leggen!

Countrymuziek in Nashville

We reisden daarna dieper de Deep South in naar Nashville, de stad van de countrymuziek. Deze stad was absoluut een hoogtepunt van onze reis! We wandelden langs cafés die gevestigd waren op de Honky Tonk Highway, overal hoorde je weer livemuziek. We hebben hier heerlijk gegeten en hadden uitzicht op de verlichten straten van Nashville. Een bandje speelde hier wat oude rockhits en we dronken hier ook een goed biertje bij. De volgende ochtend bezochten we het Country Music Hall of Fame en leerden we over de geschiedenis van de countrymuziek; dit was enorm interessant. En natuurlijk kon Taylor Swift in dit museum niet ontbreken!

Daarna hebben we nog een rondje gewandeld door downtown Nashville en kwamen we onderweg Printers Alley en het Johnny Cash museum tegen. Een eerbetoon aan deze muzieklegende. De volgende dag reden we door naar Memphis.

Memphis, Home of the Blues

Aangekomen in Memphis, de stad waar Elvis Presley bekend is geworden omdat hij de blues kon zingen en later de "King of rock & roll" werd. Het was al laat toen we aankwamen, dus we zijn de avond goed begonnen bij een BBQ-restaurant, want zo hoort het in Memphis. Daarna zijn we nog even naar een gezellige bar met livemuziek geweest.

De volgende ochtend bezochten we twee musea. DE eerste stop: Sun Studio! Ook wel de geboorteplaats van de rock & roll. We kregen hier een tour van ongeveer 40 minuten en misschien zijn we daar stiekem toch wel fan geworden van Elvis Presley? Het was erg interessant en leuk om alle verhalen te horen en meer over de geschiedenis te weten te komen!

We bezochten ook nog het National Civil Rights Museum en het Lorraine Motel. Dat was heel indrukwekkend! Ook maakten we nog een klein rondje in de stadstrolley. Je betaalt hier maar 1 dollar voor een enkele reis van 2 dollar voor een dagticket. Het is een leuke manier om de stad te verkennen, zeker op een regenachtige dag!

Vicksburg en Natchez en de antebellums

De stad Vicksburg was onze volgende stop. Deze stad is belangrijk geweest tijdens de burgeroorlogen, en je kunt er daarom ook veel van terugzien. Wij verbleven in Corners Mansion Inn B&B (gebouwd in 1873). We hadden een hele aardige eigenaresse die ons meer kon vertellen over de geschiedenis in Vicksburg.

Daarna reden we via de schilderachtige Natchez Trace Parkway naar Natchez, een stad met een onmiskenbare zuidelijke charme en bekend om de antebellum ("voor de oorlog"). Hier verbleven we in de historische Monmouth Plantation in de oude servants woningen, gebouwd in 1818. We kregen een rondleiding door het gebouw, en zijn nog even wat gaan drinken bij de plaatselijke bierbrouwerij. Hier hadden we een mooie uitzicht over de Mississippi rivier, zo mooi!

Een bijzonder bezoek aan de Oak Alley Plantation

In Oak Alley Plantation sliepen we op een plantage en wauw, wat was deze mooi! Dit was vroeger een suikerplantage en nog steeds staan er originele slavenverblijven. Het is best bijzonder om dit van dichtbij te kunnen zien. We hadden hier onze eigen cabin, en hierdoor konden we de hele dag en nacht op het terrein komen. We hebben hier veel mooie foto’s kunnen schieten.

Nog meer live muziek in New Orleans - "N'awlins"

De laatste stop van onze reis was New Orleans, of tewel "N'awlins". Dit is een bijzondere stad, er is veel moois te zien maar toch ook veel viezigheid. Overal is live muziek, op straat spelen kinderen een drumsolo op lege plastic emmers en binnen blazen mannen op leeftijd, op een saxofoon.

Felgekleurde neonborden verlichten de populairste straat Bourbon Street, het lijkt wel Las Vegas. Of toch Disneyland? Is this even a real place? We sloten de avond in New Orleans af met een Po-Boy, dit is een gerecht uit de Creoolse keuken.

We genoten nog van een pre-season basketbalwedstrijd. We wisten voor een paar tientjes 2 kaartjes te scoren en zijn naar het stadion gelopen. Ook leuk om dat eens mee te maken!

We sloten onze reis door Amerika af met een intiem blues optreden, met ongeveer 60 a 70 mensen. We zaten in een huiskamer in Preservation Hall. Wat een fantastisch einde van onze reis door de Deep South!

Wilt u ook de steden van de Deep South van Amerika ontdekken? Ik help je graag met het samenstellen van jouw rondreis op maat naar Amerika.